دادستان یاسوج با تایید بازداشت صد نفر، معترضان را تهدید کرد

اعتراض‌ها به نتایج انتخابات شورای شهر و ایراد در سیستم الکترونیکی رای‌گیری در یاسوج ادامه دارد

علی ملک‌حسینی، دادستان یاسوج، بازداشت صد نفر را در روز انتخابات ۲۸ خرداد تایید کرد و گفت: «این افراد از همه سلایق، گروه‌ها و اقوام مختلف کاندیداها بودند.» اعتراض‌ها در یاسوج از تردید‌ها درباره سیستم الکترونیک ثبت آرا شروع شد و با اعلام نتایج افزایش یافت. معترضان بر این باورند که مشکلی در سیستم وجود داشته ولی دادستان هرگونه اِشکالی را در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر رد کرده است. او با تایید اینکه در هیچ استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد؛ برخورد قانونی نداشته، گفت: «والله قسم برای برقراری آرامش و امنیت با احدالناسی تعارف نخواهیم داشت.»

اعتراض‌ها در یاسوج یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر آغاز شد. اگرچه تردیدها درباره سیستم الکترونیکی ثبت آرا پیشتر هم وجود داشت اما تاخیر در اعلام فهرست نهایی، تردیدها درباره سلامت انتخابات را تقویت کرد.

به گزارش فرارو، مجید احمدی، فرماندار شهرستان بویراحمد، نقص سیستم الکترونیکی را  در یکی از شعبه‌ها تایید کرد و گفت: «پس از این مساله بررسی‌ها صورت گرفت و با وزارت کشور تماس گرفته‌ایم که چرا این اطلاعات ثبت نشده و در نهایت متوجه شدیم که دستگاه الکترونیکی اطلاعات را به‌ خوبی ارسال نکرده و این اطلاعات چون با سایر آمار و اطلاعات مغایرت دارد توسط دستگاه رد می‌شود.»

به گفته احمدی: «عوامل فناوری اطلاعات مجددا صندوق را رمزگشایی و بررسی کردند که در نهایت متوجه ایراد شدند و ایراد سیستمی را برطرف کردند و پس از رفع ایراد نتایج مشخص شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های یاسوج، علاوه بر ایراد در سیستم الکترونیکی آرا یک دلیل دیگر هم داشت و آن این بود که ابتدا فهرستی از افراد پیروز در انتخابات شورای شهر منتشر شد که این فهرست پس از اعلام نتایج نهایی تغییر کرد و تردیدها درباره تقلب در انتخابات بیشتر شد.

به گفته فرماندار شهرستان بویراحمد، شخصی که فهرست را منتشر کرد کاربری بوده که «دسترسی داشته و توانسته اطلاعاتی را به صورت ناقص بیرون دهد که باعث ایجاد توقع برای برخی افراد شد و احساس کردند که برنده انتخابات بودند».

انتشار این فهرست از سوی کاربری که به گفته فرماندار دسترسی به اطلاعات داشته و سپس تغییر اسامی نهایی افراد در کنار ایرادهایی که در سیستم الکترونیک رای‌گیری وجود داشته است، تردیدها به سلامت انتخابات را به اعتراض‌هایی در سطح شهر تبدیل کرد. اما فرماندار بویراحمد در واکنش به اعتراض مردم گفت: «نتیجه‌ای که اعلام شد صحیح و رای‌هایی بود که مردم دادند.»

فرماندار و دادستان یاسوج اعلام کرده‌اند که کاندیداها می‌توانند اعتراض خود را به صورت قانونی پیگیری کنند و علی ملک‌حسینی، دادستان یاسوج، گفت: «با فردی که فهرست اولیه را منتشر کرده برخورد می‌کنیم.» او همچنین از بازداشت صد نفر در روز برگزاری انتخابات خبر داد و با تاکید بر اینکه در هیچ استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد، برخورد قانونی صورت نگرفته، افزود: «والله قسم برای برقراری آرامش و امنیت با احدالناسی تعارف نخواهیم داشت.»

او با اعلام اینکه نماینده فرماندار و مسئولان صندوق‌ها هم جزو بازداشتی‌ها بودند، مدعی شد انتخابات این استان «یکی از سالم‌ترین انتخابات» بوده است و «هیچ‌گونه دخل و تصرفی در سیستم الکترونیکی انتخابات شورای اسلامی شهر وجود ندارد».

پس از انتشار ویدیو‌هایی از اعتراض‌ها در یاسوج، تصاویری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد سه جوان روی زمین افتاده‌اند اما فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد، کشته شدن این سه جوان در اعتراض‌ها را تکذیب کرد و گفت: «کلیپ منتشر شده در فضای مجازی هیچ‌گونه ارتباطی به جریان انتخابات نداشته و مربوط به گازگرفتگی سه جوان در سنوات گذشته در یکی از استان‌های همجوار می‌باشد.»

کیقباد مصطفایی، فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز همچون دادستان و فرماندار از برخورد با معترضان و افرادی که به گفته آن‌ها «قصد برهم زدن امنیت ذهنی و روانی جامعه» را داشته باشند خبر داد. این در حالی است که معترضان به نتایج انتخابات شورای شهر در یاسوج هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره آنچه اتفاق افتاده دریافت نکرده‌اند.