سخنگوی وزارت خارجه:‌ ممکن است دور آینده مذاکرات دور پایانی باشد

«سیاست ایران هیچگاه این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌‌ها باشد آن را به تاخیر بیاندازد»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در روز دوشنبه، ۳۱ خرداد، خبر ادامه مذاکرات هسته‌ای وین پس از تغییر دولت را تکذیب و این احتمال را مطرح کرد که دور آینده مذاکرات وین، دور پایانی باشد.

او گفت سیاست ایران «هیچگاه این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌‌ها باشد آن را به تاخیر بیاندازد».

سعید خطیب‌زاده گفت:‌ «آنچه که در مذاکرات وین باقی مانده بیشتر از آنکه احتیاج به مذاکره داشته باشد احتیاج به تصمیم‌گیری سیاسی تمامی طرف‌ها دارد و اگر تصمیم‌های سیاسی گرفته شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که دور آینده مذاکرات، دور پایانی باشد.»

او همچنین گفت که صبح دوشنبه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن‌ روحانی به دعوت ابراهیم رئیسی، به دیدار رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی رفت. به گفته خطیب‌زاده آنان درباره برجام و سیاست خارجی گفت‌وگو کردند.

او گفت که برجام با مذاکراتی سخت حاصل و مهر‌وموم شد و بعد کنار گذاشته شد و «هیچ‌گاه درباره برجام جدیدی گفت‌وگو نخواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آمریکا به امضاء ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی را علیه تهران اعمال کرد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، در تلاش بوده است تا در مذاکراتی غیرمستقیم با ایران توافق جدید «بهتر و نیرومندتری»‌ را درباره پرونده هسته‌ای ایران امضا کند و در همین خصوص مذاکراتی در وین در جریان بوده است.

پیشتر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا، گفته بود که هنوز اختلافاتی میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام باقی است.

او گفت که تصمیم نهایی درباره این موضوع با علی خامنه‌ای است.

هم‌زمان عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، نیز روز یکشنبه گفت: «آمریکا باید به ما تضمین بدهد که دوباره از برجام خارج نمی‌شود یا دوباره تحریم‌ها را برقرار نمی‌کند. بدون این تضمین‌ها، بازگشت به برجام برای ما قابل قبول نیست.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اجرای کامل برجام متضمن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای تهران است و «اگر کسی می‌خواهد از موقعیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطمئن شود، بهتر است اجرای کامل برجام را در دستور کار قرار دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین، ضمن تکذیب خبر تعطیلی اضطراری و موقتی نیروگاه هسته‌ای بوشهر، گفت که این نیروگاه همان‌طور که به وزارت نیرو اطلاع‌رسانی شده بود «به دلیل نقص فنی و مرتفع کردن برخی مسائل فنی به شکل موقت از مدار خارج می‌شود».

او گفت این امر برای رسیدگی‌های فنی معمول است و در طول سال یک تا دو بار انجام می‌شود.

این در حالی است که سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه، ۳۰ خردادماه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: «به‌ دنبال بروز نقص فنی در نیروگاه بوشهر و پس از اطلاع قبلی یک‌ روزه به وزارت نیرو، این نیروگاه به‌ طور موقت خاموش و از شبکه سراسری برق خارج شد.»

در این بیانیه توضیح و جزییاتی در مورد «نقص فنی» ارائه نشد، اما آمده است که «ظرف چند روز آینده» پس از رفع نقص فنی، نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برق ایران خواهد پیوست.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز گفته بود که نیروگاه اتمی بوشهر از روز شنبه به طور «اضطراری» از مدار خارج شده و این به معنی کاهش هزار مگاواتی تولید برق در ایران است و شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای درباره «لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق»‌ هشدار داد.

در فروردین‌ماه سال جاری (۱۴۰۰)، محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، گفته بود که به‌ دلیل مشکل در تامین و انتقال ارز برای تهیه ملزومات نیروگاه اتمی بوشهر، ممکن است در سال جاری، تولید برق این نیروگاه متوقف شود. ‌