نخست وزیر ارمنستان اعلام پیروزی کرد؛ رقیبش گفت تقلب شده

حزب نیکول پاشینیان بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورده است، اما مخالفان با ادعای تقلب، نتیجه را قبول ندارند

در پی شکست در جنگ دوم قره‌باغ، فضای سیاسی ارمنستان به شدت متشنج شد - Karen MINASYAN / AFP

در پی برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان که به‌منظور پایان به بحران سیاسی پس از جنگ با آذربایجان انجام شد، نتایج رسمی نشان می‌دهد که حزب نخست‌وزیر، نیکول پاشینیان، ۵۳.۹ درصد از آرا را کسب کرده است.

به گزارش گاردین، بر اساس نتایج حاصل از شمارش آرای ۱۰۰ درصد حوزه‌های رأی‌گیری، ائتلاف رقیب وی، به رهبری رابرت کوچاریان، با ۲۱ درصد آرا دوم شده است.

یک حزب یا بلوک برنده باید حداقل ۵۰ درصد از کرسی‌ها به‌اضافه یک نفر را به دست آورد تا برای تشکیل دولت کرسی‌های لازم را داشته باشد.

پاشینیان ساعاتی قبل بر اساس نتایج اولیه ادعای پیروزی کرد، اما ائتلاف کوچاریان با ادعای تقلب در انتخابات پیروزی او را رد کرد. چهار بلوک انتخاباتی و ۲۱ حزب برای انتخابات روز یکشنبه نامزد معرفی کردند.

هم پاشینیان ۴۶ ساله و هم کوچاریان ۶۶ ساله در نظرسنجی‌ها حامیان بسیاری دارند.

پاشینیان روز دوشنبه اعلام کرد: «مردم ارمنستان به حزب ما مأموریت دادند که کشور را رهبری کند و من نیز کشور را به‌عنوان نخست‌وزیر هدایت می‌کنم. ما می‌دانیم که در انتخابات پیروزی را به دست آوردیم و در مجلس یک اکثریت قاطع خواهیم داشت.»

ائتلاف انتخاباتی کوچاریان در مقابل گفت که ادعای سریع پاشینیان برای پیروزی که پس از شمارش ۳۰ درصد از حوزه‌ها صورت پذیرفت را نمی‌پذیرد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: «صدها سیگنال از مراکز اخذ رأی به دست ما رسیده که نشان می‌دهد تقلب سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده صورت گرفته است. او تأکید کرد تا تخلفات مورد بررسی قرار نگیرد، نتایج را قبول نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی شکست در جنگ دوم قره‌باغ، فضای سیاسی ارمنستان به شدت متشنج شد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، ارتش آن کشور را به تلاش برای کودتا علیه خود متهم کرد و به دنبال آن، به‌رغم وضعیت کرونا، از هوادارانش خواست در ایروان تظاهرات کنند. ساعاتی پیش از آن، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ارمنستان در بیانیه‌ای از پاشنیان خواستند استعفا بدهد. پاشینیان در مقابل گفت ارتش باید فقط به وظیفه نظامی‌اش عمل کند و وارد سیاست نشود. او رئیس ستاد مشترک ارتش را هم به دلیل امضای بیانیه درخواست استعفای خودش، برکنار کرده است.

در نهایت دولت و مخالفان توافق کردند که برای حل بحران سیاسی ناشی از شکست در جنگ قره‌باغ، انتخابات زودهنگام برگزار شود.

جنگ ناگورنو قره‌باغ (آرتساخ) از مهرماه سال گذشته و با حمله ارتش آذربایجان به این جمهوری خودخوانده آغاز شد. ارمنستان در غیاب حامی همیشگی خود روسیه، تلفات قابل توجهی در این جنگ متحمل شد و فرمان بسیج عمومی پاشینیان هم نتوانست جلوی پیشروی ارتش آذربایجان را بگیرد.

نیکول پاشینیان در اردیبهشت ماه ۲۰۱۸ و در پی اعتراضات مردمی به دولت سابق این کشور به نخست‌وزیری رسید. سیاست او دوری از روسیه و گسترش روابط با کشورهای غربی بود، موضوعی که خشم مسکو را برانگیخت.

نهایتاً در آذر سال ۹۹ و با وساطت روسیه، دو طرف درگیری توافق کردند که آتش‌بس برقرار شود. در این توافق، آذربایجان علاوه بر حفظ سرزمین‌های تصرف‌شده، کنترل سه شهر مهم کلبجر، آغ‌دام و لاچین را نیز به دست گرفت.

پس از توافق آتش‌بس میان دولت ارمنستان و آذربایجان، نیکول پاشینیان در وضعیتی متزلزل قرار داشته است. معترضان که غالباً از خانواده کشته‌شده‌های این درگیری‌ها و آواره شدگان قره‌باغ هستند معتقدند که پاشینیان در این توافق آتش‌بس به ارمنستان خیانت کرده است.

بیشتر از جهان