تصمیم فعال محیط زیست برای عبور از اقیانوس اطلس با قایق

این قایق برای تولید برق از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های زیرآب استفاده می‌کند

فعال محیط زیست ۱۶ ساله، گرتا تونبرگ ( چپ) در کنار کاپتان آلمانی بوریس هرمن

 

Kirsty Wigglesworth / POOL / AFP

گرتا تونبرگ، کنشگر نوجوان مسائل اقلیمی قصد دارد برای شرکت در نشست‌های رهبران کشورها، که سازمان ملل متحد درباره گرمایش زمین در نیویورک و شیلی برگزار می‌کند، اقیانوس اطلس را بپیماید.

اوکه ۱۶ سال دارد  پیش از آغاز این سفر دوهفته‌ای در توئیتر نوشت پیش‌بینی وضع هوا خوب به نظر می رسد.

گرتا با یک قایق بادی ۳۰ متری مجهز به پنل‌های خورشیدی و توربین‌های زیرآبی، برای تولید برق بدون کربن مورد نیاز آن، از اقیانوس اطلس می‌گذرد.

او به بی بی سی گفت سفر با قایق به جای هواپیما به جهان نشان می دهد «بحران تغییرات اقلیمی یک مقوله واقعی است.»

قایق «مالیزیای ۲» که به گرتا پیشنهاد شد با آن سفر کند، یکی از تندروترین قایق‌های اقیانوس‌پیمای جهان است و توالت، آشپزخانه و اتاق خصوصی ندارد.

بوریس هرمن کاپیتان، پیر کاسیراگی، نوه پرنس رینر سوم، فرمانروای فقید موناکو و گریس کلی بازیگر آمریکایی، ونیز سوانت تونبرگ پدرش، به دختر نوجوان سوئدی خواهند پیوست. 

گرتا از مدرسه‌اش مرخصی گرفته و در سپتامبر در اجلاس عالی سازمان ملل متحد در مورد «اقدام برای تغییرات اقلیمی»، به میزبانی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی خواهد کرد. او پیش از آنکه رهسپار کنفرانس سالانه اقلیم سازمان ملل متحد در سانتیاگوی شیلی شود، با قطار و اتوبوس از کانادا و مکزیک نیز دیدن خواهد کرد.

ویدیوها طرفداران گرتا  را در حالی که هنگام حرکت از پلیموث دست تکان می دادند نشان می‌دهند. یکی پرسید آیا او می‌تواند دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا را متقاعد سازد که گوش کند؛ گرتا جواب داد «نه».

او گفت :«من آدم خاصی نیستم، نمی‌توانم همه را متقاعد کنم. البته کسانی هستند که برای منحرف کردن  تمرکز از بحران اقلیمی به موضوعی دیگر به هرکاری دست می‌زنند یا مردم را وادار می‌کنند علم را زیر سئوال ببرند. من نگران نیستم و می خواهم کاری را که دوست دارم و فکر می کنم بیشترین تاثیر را خواهد داشت انجام دهم».

اِما تامپسون، بازیگر بریتانیایی، اخیرا به دلیل  پرواز از لس آنجلس جهت پیوستن به اعتراضات اقلیمی Extinction Rebellion در لندن، مورد انتقاد قرار گرفت.

او گفت:«اگر می توانستم بدون ایجاد آلودگی سفر کنم، می کردم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news


 

 

© The Independent

بیشتر از جهان