وزیر خارجه پاکستان: نمی‌خواهیم طالبان از راه نظامی در افغانستان به قدرت برسد

پاکستان از سوی افغان‌ها به حمایت مالی و معنوی طالبان متهم شده است

پاکستان از نفوذ بیشتری بر طالبان برخوردار است و نقش چشمگیری در تعیین سرنوشت مذاکرات صلح افغانستان دارد -Aamir QURESHI / AFP

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه، بار دیگر اعلام کرد که پاکستان خواهان پایان جنگ و تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان است و این کشور نمی‌خواهد که طالبان از راه نظامی به قدرت سیاسی در افغانستان دست یابد.  

جزئیات این دیدار عبدالله عبدالله با وزیر خارجه پاکستان را دفتر مطبوعاتی شورای مصالحه ملی افغانستان منتشر کرده که در آن آمده است وزیر خارجه پاکستان در صحبتی که با عبدالله عبدالله، داشت تاکید کرد: «کشورش طرفدار حل سیاسی قضیه افغانستان از طریق گفت‌وگوهای صلح است و به هیچ وجه طرفدار راه‌حل نظامی نیست و نمی‌خواهد که طالبان از راه نظامی قدرت را در افغانستان به دست بگیرد.»

قریشی، در حاشیه نشست آنتالیا در ترکیه، با عبدالله عبدالله از تغییر سیاست پاکستان در منطقه نیز صحبت کرد و گفت: «سیاست پاکستان در منطقه تغییر کرده است و می‌خواهد برای توسعه و اتصال منطقه‌ای دید اقتصادمحور در منطقه را دنبال کند و تحقق این کار مستلزم صلح و ثبات در افغانستان است و ما تلاش داریم به افغانستان برای رسیدن به صلح نیز کمک کنیم.»

عبدالله عبدالله، همچنین در دیدار با وزیر خارجه پاکستان، از تلاش‌های این کشور برای پایان جنگ و رسیدن افغانستان به صلح و ثبات پایدار تشکر کرد و گفت: «نقش پاکستان در پایان دادن به جنگ و تامین صلح در افغانستان مهم است و ما می‌خواهیم که این همکاری‌ها بیشتر شود.»

پاکستان از همسایه‌های اثرگذار افغانستان به شمار می‌رود. این کشور سال‌ها است که از سوی دولتمردان افغان متهم به ایجاد تجهیز و حمایت از طالبان است. افغان‌ها تاکید دارند که این گروه برای منافع پاکستان آتش جنگ را در افغانستان روشن نگه داشته‌اند.

دولتمردان افغانستان بارها گفته‌اند که طالبان ساخته شده دست پاکستان است و این گروه (طالبان) سال‌ها است که برای منافع پاکستان جنگ را علیه دولت افغانستان در پیش گرفته‌اند. آنان می‌گویند که پاکستان با این کارش می‌خواهد به واسطه طالبان به اهدافی که در افغانستان دارد دست یابد. این اتهام‌ها علیه پاکستان حتی در سطح روسای جمهور افغانستان مانند حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان به زبان آورده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در زمان زمامداری خود بارها تاکید کرد که اگر پاکستان بخواهد، طالبان حتما از جنگ در افغانستان دست می‌کشد و این کشور صاحب صلح و ثبات پایدار خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان نیز چندین بار از پاکستانی‌ها به دلیل حمایت طالبان و فراهم‌سازی محل زندگی رهبران آنان در پاکستان انتقاد کرد و این کشور را حامی اصلی طالبان و مانع روند صلح بین‌افغانی ‌خواند. او چندی پیش در ارگ ریاست‌جمهوری این کشور بار دیگر هشدار داد که پاکستان باید روشن کند که با دولت افغانستان است یا با طالبان.

ماه گذشته (مه) حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز از سیاست پاکستان در قبال افغانستان و حمایت این کشور از طالبان انتقاد کرد و پاکستان را عامل صلی ناامنی و تقویت طالبان در افغانستان خواند که این سخنان تند آقای محب، با واکنش شدید وزیر خارجه پاکستان مواجه شد تا حدی که رسانه‌ها اعلام کردند که پاکستان دیگر نمی‌خواهد برای پایان جنگ، تامین صلح در افغانستان و کشانیدن طالبان به میز مذاکره با مشاور شورای امنیت ملی (افغانستان)، کار کند.

اتهام‌ها علیه پاکستان درباره اینکه این کشور حامی طالبان است و نمی‌خواهد صلح در افغانستان تامین شود نه‌تنها از سوی دولتمردان افغان، بلکه از طرف آگاهان نظامی، سیاسی و شماری زیادی از شهروندان این کشور صورت گرفته و هنوز هم می‌گیرد. آنان پاکستان را عامل اصلی دوام جنگ در افغانستان می‌دانند و تاکید دارند که اگر پاکستان از جنگجویان طالبان و رهبران آنان حمایت نکند و اجازه ندهد که در کشورشان محل زندگی داشته باشند، این گروه (طالبان)، یک روز هم توان مبارزه برابر نیروهای نظامی افغان ندارد. اما این پاکستان است که از طالبان حمایت کرده تا افغانستان صاحب یک دولت و نظام قوی نباشد.

جاوید رسولی، آگاه سیاسی می‌گوید: «بیش از بیست سال است که پاکستان به زبان از پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان صحبت و حمایت می‌کند، اما در عمل با طالبان است و این گروه را برای شدت دادن جنگ کمک و حمایت می‌کند. ما نباید فریب این حرف‌ها را بخوریم که پاکستان در افغانستان صلح می‌خواهد و مخالف رسیدن طالبان از راه نظامی در قدرت است. این حرف‌ها شعاری بیش نیست.»

نادرشاه غفوری، نظامی پیشین این کشور نیز می‌گوید: «پاکستان چگونه مخالف جنگ و تامین صلح در افغانستان است که هر روز در کشورش ضد افغانستان تبلیغ می‌شود و برای تقویت جنگجویان طالبان پول جمع‌آوری می‌کند. تا زمانی که افغانستان مستقیما با پاکستان صحبت نکند و به یک توافق سیاسی نرسند این کشور دست از سر طالبان بر نمی‌دارد و وضعیت همین‌گونه ادامه خواهد داشت.»

اما حکومت پاکستان مانند گذشته بارها این اتهام‌های دولتمردان افغانستان و مردم این کشور را که گویا پاکستان حامی طالبان است و نمی‌خواهد صلح در افغانستان تامین شود رد کرده‌ است و بر عکس تاکید دارد که پاکستان خواستار صلح و ثبات در افغانستان است. پاکستان جنگ جاری افغانستان را تنش‌های سیاسی خود افغان‌ها عنوان می‌کند و تاکید دارد که نباید این جنگ به پاکستان ارتباط داده شود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در تازه‌ترین مصاحبه خود با شبکه خصوصی طلوع نیوز، گفته است که اگر فکر شود جنگ را طالبان در افغانستان افزایش داده یک مبالغه است. او شعله‌ور شدن جنگ را در این کشور (افغانستان)، کار گروه داعش و افغان‌های قدرت‌طلب خوانده است.

گفتنی است که حالا نیز باورها در افغانستان بر این است که اگر دولتمردان پاکستان واقعا آنچه به زبان می‌گویند در عمل انجام دهند و دست از حمایت مالی و معنوی رهبران طالبان و جنگجویانشان بردارند، جنگ در افغانستان پایان یافته صلح و ثبات پایدار تامین خواهد شد.