تلاش آمریکا برای نهایی کردن توافق با ایران تا پیش از پایان دولت روحانی

«اکسیوس» از قول یک مقام آمریکایی نوشت، کشیده شدن مذاکرات هسته‌ای به مردادماه و زمانی که دولت در ایران تغییر خواهد کرد «نگران‌کننده» است

ایران و آمریکا از فروردین‌ماه مذاکرات غیرمستقیمی را با هدف احیای برجام آغاز کرده‌اند- REUTERS

پایگاه خبری اکسیوس روز جمعه (۱۸ ژوئن) در گزارشی از قول یک مقام آمریکایی نوشت، دولت آمریکا می‌خواهد تا شش هفته باقی‌مانده تا آغاز به کار دولت جدید ایران، توافق با تهران برای احیای برجام را نهایی کند.

در این گزارش از قول این مقام آمریکایی که هویتش فاش نشده، گفته شده است که کشیده شدن مذاکرات هسته‌ای جاری در وین به مردادماه و زمانی که دولت در ایران تغییر خواهد کرد «نگران‌کننده» خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده او، اگر تا پیش از آنکه دولت جدید در ایران تشکیل شود توافقی میان دو طرف حاصل نشود، آنگاه «پرسش‌هایی جدی» در مورد اینکه چگونه می‌توان به توافق دست یافت، مطرح خواهد شد.

این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه برای رسیدن به توافق محدودیت زمانی وجود دارد، گفت اگر زمان بگذرد و توافقی حاصل نشود، آنگاه به این نتیجه خواهیم رسید که در یک بازه زمانی معقول توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی گفت قصد ندارد چیزی را پیش‌بینی کند، اما ایران «به‌طور جدی» در مذاکرات وین شرکت داشته و توافق می‌تواند ظرف چند هفته حاصل شود و آمریکا هم تمایل ندارد «ماه‌ها و ماه‌ها» به مذاکره ادامه دهد.

ایران و آمریکا از فروردین‌ماه مذاکرات غیرمستقیمی را با هدف احیای توافق ۱۳۹۴ در پایتخت اتریش و با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در توافق آغاز کرده‌اند که همچنان ادامه دارد.