آمریکا می‌گوید برای دور ششم مذاکرات با ایران جدول زمانی ندارد

آمریکا و ایران هر دو می‌گویند که طرف مقابل باید اول به تعهدات کامل خود بازگردد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا- Manuel Balce Ceneta / POOL / AFP

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ ماه ژوئن (۲۷ خرداد)  بار دیگر اعلام کرد که مذاکرات احیای توافق اتمی ایران پیشرفت کرده است، اما چالش‌ها کماکان باقی است و چارچوب زمانی برای پایان دادن به دور ششم مذاکرات که هم‌اکنون در وین در حال برگزاری است، وجود ندارد.

ند پرایس در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران، در پاسخ به این سئوال که دور جاری مذاکرات غیرمستقیم تا کی ممکن است ادامه داشته باشد، گفت: «جدول زمانی برای دور ششم مذاکرات در اختیار ندارم.»

پیشتر عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ايران در وین، در روز پنجشنبه ۲۷ خرداد، گفت که تهران و واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم خود بیش از همیشه به یک توافق نزدیک شده‌اند، اما برخی مسائل کلیدی باقی مانده که باید درباره آن‌ها گفت‌وگو شود.

او به تلویزیون الجزیره گفت که دو طرف درباره مسائل مختلف پیشرفت «خوب و ملموس»‌ داشته‌اند. او گفت:‌ «مذاکره درباره برخی مسائل اصلی ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کرد. اکنون با روی کار آمدن دولت جو بایدن در واشنگتن، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای برجام آغاز شده و جریان دارد.

عراقچی به تلویزیون الجزیره گفت:‌ «ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که آنچه با خروج ترامپ از توافق رخ داد، با هیچ رئیس‌جمهوری دیگری در آمریکا تکرار نخواهد شد.»

ایران و قدرت‌های غربی از روز شنبه ششمین دور مذاکرات با هدف احیای برجام را آغاز کرده‌اند.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در حالی از نزدیک شدن به توافق و تداوم مذاکره درباره برخی مسائل مورد اختلاف صبحت کرده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گفته بود که برای احیای برجام باید منتظر تشکیل دولت بعدی در ایران بود.

عراقچی می‌گوید انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیری بر مذاکرات ندارد و هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به مذاکرات ادامه خواهد داد.

آمریکا می‌گوید که برای دسترسی به توافق ایران باید به طور کامل به تعهدات خود بازگردد. اما ایران در پی خروج آمریکا از برجام تعهدات خود را نقض کرده است.