دولت بایدن خواستار مجازات اعدام علیه بمب‌گذار بوستون است

جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، خواستار پایان یافتن مجازات اعدام در آمریکا شد

جو بایدن از پایان دادن به مجازات اعدام سخن گفته بود، اما وزارت دادگستری به دنبال بازگرداندن این مجازات است - PETER KLAUNZER / AFP

دولت بایدن خواستار بازگرداندن مجازات اعدام علیه بمب‌گذار ماراتون بوستون شد، در حالی که وعده داده بود به اعدام‌ها پایان دهد.

جو بایدن در کارزار انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، خواستار پایان یافتن مجازات اعدام در آمریکا شد و از زمان قدرت گرفتن در ژانویه ۲۰۲۱، همه منتظر واکنش دولت او در این زمینه بوده‌اند.

در فوریه ۲۰۲۱، اسوشیتدپرس گزارش داد که ۸۲ درصد از گروه‌های کنشگر حامی (لغو اعدام) از رئیس جمهوری بایدن خواسته‌اند به مجازات اعدام پایان دهد. این گزارش گفت آقای بایدن به آنها گفته است احتمال دارد به وزارت دادگستری فرمان دهد که برنامه‌ریزی اعدام‌های جدید را متوقف کند.

اما روز دوشنبه، ۱۴ ژوئن، وزارت دادگستری از دیوان عالی ایالات متحده خواست مجازات اعدام علیه بمب‌گذار ماراتون بوستون را بازگرداند.

در درخواست وزارت دادگستری که در دیوان عالی ثبت شده است، آمده است: «هیات منصفه به دقت تمام جرایم متهم را بررسی کرد و تشخیص داد که مجازات اعدام سرانجامی است که او با وحشتی که شخصا ایجاد کرد، سزاوارش است؛ وحشتی که حاصل از منفجر کردن بمبی ترکشی در جایی شلوغ بود که یک کودک و دانشجوی جوانی آینده‌دار را کشت و چند تن دیگر را مجبور کرد سراسر عمر خود را در رنجی تصورناپذیر سپری کنند.»

در آن درخواست آمده است: «تشخیص ۱۲ تن از اعضای با وجدان هیات منصفه باید از سوی این دیوان محترم شمرده شود و مجازاتی که تعیین کرده‌اند، برقرار شود.»

وزارت دادگستری در آن درخواست استدلال کرد: «دادگاه تجدیدنظر به گونه‌ای نامناسب، مجازات اعدام پیشنهادی از سوی هیات منصفه در یکی از مهم‌ترین پرونده‌های تروریستی کل تاریخ کشورمان را لغو کرد. دیوان عالی باید این تصمیم را باطل کند و پرونده را در مسیر آن برای برقراری عدالت، به جریان اندازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آوریل ۲۰۱۳، در جریان دوِ ماراتون بوستون، جوهر سارنایف به همراه برادرش تیمورلنگ، انفجاری را نزدیک خط پایان ترتیب دادند که منجر به مرگ سه نفر و جراحت بیش از ۲۰۰ تن شد.

تیمورلنگ هنگام تیراندازی با ماموران پلیس کشته شد، اما جوهر سارنایف به ۳۰ جرم متهم شد و در سال ۲۰۱۵ به اعدام محکوم شد، ولی دادگاه تجدیدنظر در ژوئیه ۲۰۲۰ حکم اعدام او را لغو کرد.

اما در اکتبر ۲۰۲۰، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، علیه تصمیم مذکور تجدیدنظرخواهی کرد و در مارس ۲۰۲۱، دیوان عالی ایالات متحده گفت به تجدیدنظرخواهی برای بازگرداندن مجازات اعدام رسیدگی خواهد کرد.

در ژوئیه ۲۰۱۹، دولت ترامپ بازگرداندن مجازات اعدام فدرال را بعد از وقفه‌ای تقریبا ۲۰ ساله اعلام کرد و طی دوره او ۱۳ زندانی فدرال اعدام شدند.

گرچه آقای بایدن از پایان دادن به مجازات اعدام سخن گفته بود، اما وزارت دادگستری به دنبال بازگرداندن این مجازات است.

«عدالت یکسان ایالات متحده آمریکا» (Equal Justice USA)، سازمانی که برای تحول نظام کیفری فعالیت می‌کند، توییت کرد: «رئیس جمهوری همین حالا قدرت این را دارد که با لغو تمام مجازات‌های اعدام اطمینان حاصل کند که ملت ما دیگر هیچ انسانی را به این زودی‌ها اعدام نخواهد کرد. او می‌تواند این کار را فردا با چرخاندن قلمی انجام دهد. به درد و دهشت پایان دهید.»

این سازمان گفت در حال حاضر ۴۶ نفر در سیاهه انتظار مجازات اعدام فدرال هستند، ما رئیس جمهوری می‌تواند در مجازات آنها تخفیف قائل شود. آنان در روند جمع‌آوری آنلاین امضا گفتند: «از سال ۱۹۷۳ به این طرف حداقل ۱۸۵ نفر در سراسر ایالات متحده به اشتباه به مجازات مرگ محکوم شده‌اند و دیرتر تبرئه شده‌اند. اما این‌ها تنها مواردی هستند که ما از آن خبر داریم.»

© The Independent