روغن آرگان از کجا می‌آید؟

احتمال زیادی دارد که تصویر درخت آن را بدون آنکه بدانید ربطی به روغن آرگان دارد دیده باشید

تا قبل از آنکه روغن آرگان به‌صورت گسترده در صنایع آرایشی بهداشتی موردتوجه قرار گیرد، یک محصول محلی روستاهای مراکش بود که موارد استفاده‌ای مشابه روغن‌زیتون داشت. در سال ۱۹۹۸، جنگل آرگان برای تشویق استفاده پایدار، از سمت یونسکو منطقه محافظت‌شده اعلام شد.

روغن آرگان یک روغن گیاهی است که از هسته درخت آرگان (Argania Spinosa) تهیه می‌شود. این درخت بومی مراکش است و در گذشته روغن آن علاوه بر کارکرد نرم نگه‌داشتن پوست، بیشتر مصرف غذایی و چاشنی داشته است.

میوه درخت آرگان مثل میوه‌هایی همچون گردو، توسط پوسته‌ای محافظت‌شده و معمولاً به روش سنتی با دست پوست می‌کنند. سپس در یک آسیاب سنگی می‌سایند. آرگان سابیده شده را با دست ورز داده و با فشار، روغن آن را می‌گیرند.

 تولید یک لیتر روغن برای یک زن محلی سه روز طول می‌کشد. قرن‌ها است که این روغن، ازجمله گران‌ترین روغن‌ها در جهان، توسط زنان محلی، با همان روش سنتی خشک‌کردن میوه آرگان در معرض آفتاب، پوست کندن، سپس خرد کردن و آسیاب هسته با سنگ استخراج می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درک اینکه چرا روغن آرگان به‌شدت پرطرفدار شده سخت نیست. این روغن همه‌فن‌حریف، پر از مواد مغذی است که برای مو، پوست و بدن بسیار مناسب است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب، ازجمله اسیدهای اولئیک و لینولئیک است. روغن آرگان همچنین منبع غنی از ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان ضروری برای سلامت پوست و مو است.

تولید محدود این محصول و بالا رفتن شدید میزان درخواست باعث بالا رفتن قیمت آن، همین‌طور پیدا شدن سروکله روغن تقلبی هم شده است.

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص روغن تقلبی قیمت آن است. قیمت یک لیتر این روغن برای تولیدکنندگان لوازم آرایشی که این محصول را به صورت کلی می‌خرند حدود ۲۵۰ دلار است.قیمت خرده فروشی آن در بازار جهانی حدود ۳۰ دلار برای ۵۰ میلی‌لیتر است. پس اگر فروشنده ای در ایران یا افغانستان، آن را به قیمت ارزان به شما بفروشد احتمال آنکه روغن اصل نباشد بالاست.

 روغن خالص نباید بوی تندی داشته باشد یا حالت چسبندگی داشته باشد. همین‌طور اگر چند قطره از آن را روی پوست بمالید باید به سرعت جذب شود.

این روغن هم به‌صورت خالص در شیشه‌های کوچک قطره‌چکان دار به فروش می‌رسد و هم برای تولید طیف وسیعی از محصولات آرایشی و بهداشتی راهی کارخانه‌ها می‌شود.

درخت آرگان برای بسیاری از مردم ناشناخته است، زیرا فقط در قسمت جنوب غربی مراکش، در منطقه محدودی رشد می‌کند. باقیمانده پوسته آن برای تغذیه گاو و سوخت استفاده می‌شود؛ اما احتمال زیادی دارد که تصویر این درخت را بدون آنکه بدانید ربطی به روغن آرگان دارد دیده باشید. یکی از تفریحات بزهای مراکشی بالا رفتن از درخت آرگان است و گردشگران زیادی تصاویر بزهای خوشحال را که به‌صورت گروه‌های چند ده‌تایی روی درخت‌ها ایستاده‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. بار بعدی که این تصویری از این بزها را روی درختی شبیه زیتون در مراکش ببینید، دیگر میدانید این همان درخت معروف آرگان است.

بیشتر از زندگی