توزیع ۱۵۰ هزار کاندوم میان ورزشکاران المپیک توکیو، با یک خواهش

تماس‌های عمومی ورزشکاران محدود به ارتباط میان خود آن‌ها باقی خواهد ماند

بیش از ۸۰ درصد افرادی که به دهکده المپیک وارد می‌شوند، کاملا واکسینه خواهند شد -  Philip FONG / AFP

سازمان‌دهندگان المپیک توکیو ۲۰۲۰ تعداد ۱۵۰ هزار کاندوم را میان ورزشکارانی که امسال تابستان به  دهکده المپیک وارد می‌شوند، توزیع خواهند کرد اما استفاده از آن‌ها ترغیب نخواهد شد. 

بازی‌های المپیک توکیو مشمول سختگیرانه‌ترین دستورالعمل‌های بهداشتی ویروس کرونا خواهد بود که بر اساس آن، تماشاچیان خارجی حق ورود به دهکده المپیک را ندارند و تماس‌های عمومی ورزشکاران نیز به ارتباط میان خود آن‌ها محدود خواهد ماند.

توزیع کاندوم میان تیم‌های ورزشی سنتی است که از المپیک ۱۹۸۸ سئول و به منظور آگاهی دادن در مورد ویروس اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز به جا مانده است. برگزارکنندگان المپیک توکیو به خبرگزاری رویترز گفته‌اند: «توزیع کاندوم برای استفاده ورزشکاران در طول بازی‌ها نیست؛ بلکه هدف آن است که تیم‌های ورزشی آن‌ها را برای جلب آگاهی مردم (به ویروس اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز) به کشورهای خود ببرند.»

جان کوتس، معاون کمیته بین‌المللی المپیک، روز سه‌شنبه به توکیو وارد شد. مقام‌های المپیک توکیو و کمیته بین‌المللی المپیک قرار است که در همین روز، سومین و آخرین دستورالعمل این رویداد را منتشر کنند. آقای کوتس به نمایندگی از طرف کمیته بین‌المللی المپیک، مقام ناظر بر بازی‌های توکیو است. او به دلیل گفتن این که المپیک به تعویق افتاده توکیو با وجود شرایط اضطراری در این کشور برگزار خواهد شد، شخصیت جنجال‌برانگیزی در ژاپن بوده است.  

برگزارکنندگان المپیک توکیو ورود آقای کوتس از استرالیا را تایید کرده‌اند. هفته گذشته، مقام‌های مسئول گفتند که او در بدو ورود به مدت سه روز در قرنطینه خواهد ماند و به دنبال آن، فعالیت‌هایش نیز به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به ۱۱ روز محدود خواهد شد.

او در حالی وارد توکیو شده است که این شهر و سایر مناطق ژاپن تا روز ۲۰ ژوئن در وضعیت اضطراری قرار دارند؛ اما گفته می‌شود که موارد ابتلا به ویروس کرونا کاهش یافته و سرانجام، روند کند واکسیناسیون عمومی تسریع شده است.

تاکنون تنها کمتر از پنج درصد از شهروندان ژاپن واکسینه شده‌اند. کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده است که بیش از ۸۰ درصد افرادی که به دهکده المپیک وارد می‌شوند، کاملا واکسینه خواهند شد اما به جزئیات نحوه دستیابی به این نتیجه اشاره‌ای نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه پزشکی ژاپن عمدتا با برگزاری المپیک توکیو مخالف و معتقدند که خطرات ناشی از این رویداد قابل توجه است. دکتر شیگرو اوُمی، مشاور پزشکی دولت ژاپن، گفته است که برگزاری بازی‌های المپیک در جریان یک همه‌گیری، «غیرعادی» است.

در دستوالعملی که مقام‌های المپیک توکیو و کمیته بین‌المللی المپیک منتشر کرده‌اند، مقررات (مربوط به کووید-۱۹) برای ورزشکارانی که برای رقابت‌ها به ژاپن وارد می‌شوند، تشریح شده است. ماه گذشته، نشریه پزشکی «نیو اینگلند جورنال آو مدیسین» در سرمقاله خود، دومین دستورالعمل را که در ماه آوریل منتشر شد، به باد انتقاد گرفت. در این مقاله ضمن اشاره به  سایر نکته‌ها، آمده است که راهنمای یاد شده «بر مبنای ارزیابی دقیق و علمی خطرها» استوار نیست.   

به نظر نمی‌رسد که نسخه نهایی این راهنما با شماره‌های پیشین آن تفاوت چندانی داشته باشد اما احتمالا در آن برای ورزشکاران، رسانه‌ها، گزارشگران و ده‌ها هزار کارمند به جزئیات بیشتری درباره بازی‌ها اشاره خواهد شد.

درنسخه ماه آوریل راهنما آمده بود:

- همه شرکت‌کنندگان باید پیش از ترک کشورهای خود، دو آزمایش کووید-۱۹ و در بدو ورود به ژاپن یک تست کووید-۱۹ انجام دهند
- ورزشکاران و کسانی که در اطراف آن‌ها هستند، هر روز آزمایش خواهند شد.
- سایر شرکت‌کنندگان در بازی‌ها در سه روز نخست (ورود به ژاپن) هر روز و پس از آن برحسب نیاز آزمایش خواهند شد.
- کلیه شرکت‌کنندگان در بازی‌ها باید از خودروهای ویژه استفاده کنند و به مدت ۱۴ روز از سوارشدن به وسایل حمل‌ونقل عمومی خودداری کنند.
- شرکت‌کنندگان در بازی‌ها از رعایت مقررات ۱۴ روزه قرنطینه ورود به ژاپن مستثنی خواهند بود؛ اما به این منظور باید فهرست برنامه‌هایشان در این مدت را تحویل دهند و برنامک ردیابی را نصب کنند.

به دنبال انتشار دومین نسخه کتابچه راهنما، سازمان‌دهندگان المپیک گفته‌اند که حرکات شرکت‌کنندگان با موقعیت‌یاب بررسی می‌شود و آن‌ها باید برگه تعهد به مقررات را هم امضا کنند. افزون بر این، ورزشکاران باید برگه دیگری را امضا کنند که در صورت ابتلا یا هرگونه لطمه ناشی از کووید-۱۹ از مقام‌ها سلب مسئولیت می‌کند.   

ورود هواداران بازی‌ها از کشورهای خارجی ممنوع شده است. سازمان‌دهندگان المپیک می‌گویند تصمیم در مورد ورود تماشگران محلی به مکان بازی‌ها در پایان این ماه اعلام خواهد شد.

بخشی از علت تلاش کمیته بین‌المللی المپیک برای برگزاری بازی‌ها به دلیل آن است که ۷۵ درصد درامد این کمیته از محل فروش حق امتیاز پخش آن‌ها تامین می‌شود. این عایدات در طول به تعویق افتادن رقابت‌های توکیو متوقف شده است. افزون بر این، طبق اعلام رسمی ژاپن مبلغ ۱۵.۴ میلیارد دلار برای سازماندهی المپیک توکیو صرف کرده است؛ هرچند حسابرسان دولت می‌گویند این مبلغ بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

برگزارکنندگان المپیک توکیو می‌گویند علاوه بر ۱۵ هزار و ۴۰۰ ورزشکار رقابت‌های المپیک و پارالمپیک، تعداد کسانی که به مناسبت این رویداد به توکیو می‌آیند، بیش از ۹۳ هزار نفر خواهد بود.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از ورزش