چرا بیشتر شرکت‌های ژاپنی مخالف برگزاری المپیک توکیو هستند؟

نگرانی‌ از برگزاری مسابقات المپیک در ژاپن به دلیل ادامه شیوع کرونا در جهان بیشتر شده است

مسابقه آزمایشی پارا دو میدانی در ورزشگاه خالی از تماشاگر المپیک توکیو - PHILIP FONG / AFP

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد شرکت‌های ژاپنی خواستار لغو، یا به تعویق انداختن بازی‌های المپیک هستند. پیش‌ از این، انجمن پزشکان ژاپن نیز نسبت به افزایش موارد ابتلا به کرونا با برگزاری مسابقات المپیک در این کشور هشدار داده بود. در هفته‌های گذشته نیز بالغ ‌بر ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان ژاپن با امضای یک درخواست عمومی، خواستار لغو بازی‌های المپیک شده بودند.

کمتر از سه ماه تا برگزاری مسابقات المپیک در توکیو باقی مانده است و در عین حال، با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این کشور و شرایط ناپایداری که گونه‌های جهش‌یافته ایجاد کرده‌اند، هر روز نگرانی و تردید‌ها نسبت به برگزاری این مسابقات در ژاپن بیشتر می‌شود.

نظرسنجی جدید رویترز نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد شرکت‌های ژاپنی می‌گویند در شرایطی که کادر درمان برای مدیریت ویروس کرونا تحت‌فشار قرار دارد، باید المپیک لغو شود یا به تعویق افتد. افزایش ۷۰ درصدی شرکت‌های مخالف برگزاری المپیک، در حالی است که بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی مشابه در بهمن، فقط ۲۹ درصد از شرکت‌ها خواستار لغو یا تعویق مسابقات بودند.

با آن که دولت ژاپن و کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده‌اند که این مسابقات در مرداد/ سپتامبر آتی برگزار می‌شود، مخالفت‌ها نسبت به برگزاری آن هر روز بیشتر می‌شود. در روز ۱۴ ماه مه بالغ‌ بر۳۵۰ هزار نفر از شهروندان ژاپن با امضای یک تومار خواستار لغو بازی‌های المپیک شدند.

هفته گذشته نیز ژاپن‌تودی خبر داد که «انجمن پزشکان ژاپن از دولت این کشور، به ویژه وزارت بهداشت، کار و رفاه، خواسته‌اند که بازی‌های المپیک توکیو را برگزار نکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انجمن در یک نشست خبری در توکیو اعلام کرد: «برگزاری بازی‌های المپیک توکیو با حضور هزاران ورزشکار و اعضای کاروان‌های ورزشی از کشورهای مختلف در ژاپن، خطر ظهور سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا را در این کشور تا حد زیادی افزایش می‌دهد.»

جدیدترین نظر‌سنجی رویترز نیز از افزایش نگرانی به دلیل برگزاری مسابقات توکیو حکایت دارد. با این‌ همه، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اعلام کرده است که با همه نگرانی‌ها، این مسابقات برگزار خواهد شد و هیچ برنامه‌ای برای لغو و یا تعویق بازی‌ها وجود ندارد. اما اعلام وضعیت اضطراری در چندین منطقه و شکل‌گیری موج چهارم کرونا در ژاپن، باعث شد «یوشیهیده سوگا»، نخست‌وزیر آن کشور، با نگاهی تردیدآمیز نسبت به برگزاری مسابقات، بگوید: «برای من، بازی‌های المپیک هرگز در اولویت نبوده است و حفاظت از زندگی و سلامت انسان‌ها بالاترین اولویت را دارد.»

در جریان برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو، حدود ۱۱ هزار ورزشکار در مدت دو ماه به ژاپن سفر می‌کنند و این امر احتمال شیوع بیشتر ویروس کرونا و ورود انواع جهش‌یافته آن را به آن کشور افزایش می‌دهد. 

نزدیک شدن به زمان برگزاری المپیک، با افزایش نگرانی و مخالفت‌ها نسبت به برگزاری این مسابقات همراه شده است، چنان ‌که تاکنون بیش از ۴۰ شهر در آن کشور به دلیل شیوع کرونا و قرار گرفتن در وضعیت مخاطره‌آمیز، از پذیرش نیروهای اجرایی المپیک خودداری کرده‌اند.

میزان ابتلا و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ژاپن از دیگر کشورهای شرق آسیا بیشتر گزارش شده است. در ژاپن تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بالغ‌بر ۱۰ هزار نفر جان باخته‌اند. مخالفان برگزاری المپیک می‌گویند برگزاری مسابقات، جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.

مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود، اما پس از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا قرار شد با تعویق یک‌ساله، از ۲۳ ژوئیه تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱، (اول مرداد تا ۱۴شهریور ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار شود.

بیشتر از ورزش