بایدن چگونه قوانین سلطنتی را نقض کرد؟

«به ندرت» پیش آمده که کسی حتی نخست‌وزیر رویداد جلسه‌ها با این ملکه ۹۵ ساله را برای عموم مردم افشا کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یکشنبه شب در گفت‌وگو با رسانه‌ها با افشا کردن مطالب مطرح‌شده در جلسه‌اش با ملکه بریتانیا، مقررات سلطنتی را زیر پا گذاشت.

آقای بایدن به خبرنگاران گفت ملکه در جلسه ۴۵ دقیقه‌ای که در کاخ ویندزور و به صرف چای با او داشته در مورد همتایان روس و چینی‌اش ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ از او سوال کرده است.

«بسیار به ندرت» پیش آمده که کسی حتی نخست‌وزیر رویداد جلسه‌ها با این ملکه ۹۵ ساله را برای عموم مردم افشا کند.

یکشنبه شب آقای بایدن در فرودگاه هیترو لحظاتی پیش از سفر به مقصد بروکسل به خبرنگاران گفت: «مکالمه‌ای طولانی داشتیم و ملکه بسیار با عزت نفس بود. فکر نمی‌کنم به او بر بخورد ولی ظاهر و مناعت طبعش من را به یاد مادرم انداخت.»

ملکه نیز از رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین سوال کرده بود. بایدن به خبرنگاران گفت: «[ملکه] در مورد این دو رهبر که قرار بود ببینمشان یعنی آقای پوتین ‌ـ که دیدار با او در برنامه‌هایم است - و شی جین‌پینگ کنجکاو بود.»

آقای بایدن قرار است هفته آینده  در ادامه سفرها و دیدارهایش در اروپا با همتای روس‌اش دیدار کند.

جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده،  نیز در دیدار کاخ ویندزور همسرش را همراهی می‌کرد.

جو بایدن و همسرش جیل هنگام ورود به کاخ ویندزور برای صرف چای با ملکه الیزابت در پایان نشست سران گروه هفت و به عنوان حسن ختام برنامه‌هایش در بریتانیا در اولین دور سفرهای خارجی‌ از زمان ورود به کاخ سفید تا کنون. توییتر رویترز ، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱

آقای بایدن پیش‌تر گفته بود هم‌اکنون روابط دو کشور روسیه و ایالات متحده یکی از بدترین شرایط را در طول تاریخ دارد. «فکر می‌کنم بهترین راه حل این مشکلات دیدار ما دو نفر [جو بایدن و ویلادمیر پوتین] است.»

آقای بایدن در مصاحبه با خبرنگاران کاخ سفید در مورد دیدارش با ملکه بریتانیا گفت: «کاش می‌شد بیشتر بمانیم، شاید بشود چند دقیقه بیشتر خودروها را منتظر نگه داشت برای این صحبت‌ها. به هر حال زن باوقاری بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکه بریتانیا نیز پیش از وارد شدن، رئیس جمهور و بانوی اول ایالات متحده را به ندیمه‌اش، دیم آنابل وایتهد، معرفی کرد.

آقای بایدن گفت از ملکه بریتانیا برای دیدار از کاخ سفید دعوت کرده است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ فرانک گاردنر، خبرنگار بخش امنیت بی‌بی‌سی، به علت آنکه در رادیو ۴ حرف‌های ملکه در مورد ابوحمزه، امام جماعت مسجد فینزبری پارک در شمال لندن، را افشا کرده بود ناچار به معذرت‌خواهی شد.

خبرگزاری پی‌ای هم پیش‌تر بخشی از گفت‌وگوی ملکه بریتانیا و آقای بایدن را منتشر کرده بود. بنا به گزارش پی‌ای ملکه بریتانیا به رئیس‌جمهور ایالات متحده گفته بود: «حرفتان تمام شد» و آقای بایدن در پاسخ گفت: «بله تمام شد.»

جو بایدن بعد از فرود آمدن از بالگرد مخصوص ریاست‌جمهوری موسوم به مارین وان سوار بر خودروی مشکی رنج‌روور به مقصد رسید. ملکه بریتانیا که دو ماه از مرگ همسرش، شاهزاده فیلیپ، می‌گذرد به تنهایی برای استقبال وی آمده بود.

خاندان سلطنتی بریتانیا در مدت نشست گروه ۷ نقش فعالی داشت و ملکه بریتانیا در ادن پروجکت واقع در کورنوال میزبان بایدن و سران گروه ۷ بود. در این ضیافت شاهزاده چارلز و همسرش کامیلا، دوشس کورنوال و شاهزاده ویلیام و همسرش کیت، دوشس کمبریج هم حضور داشتند.

در سال ۲۰۱۸ ترامپ و همسرش، در سال ۲۰۱۶ اوباما و همسرش، در سال ۲۰۰۸ جرج دبلیو بوش و همسرش و در سال ۱۹۸۲ ریگان و همسرش نیز مهمان ملکه بریتانیا بوده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان