دادگاهی در یونان چهار افغان را به اتهام آتش‌زدن اردوگاه مهاجران محکوم کرد  

این چهار نفر هر یک به ۱۰ سال حبس محکوم و به زندانی در حاشیه یونان منتقل شده‌اند

این آتش‌سوزی در سال گذشته تمام اردوگاه را که ۱۰ هزار نفر را در خود جا داده بود، از بین برد اما هیچ کسی کشته نشد- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

دادگاهی در یونان چهار پناهجوی افغان را به جرم اقدام به آتش‌ زدن بزرگ‌ترین اردوگاه مهاجران در سال گذشته، به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

وکلای مدافع در جلسه دادگاه استدلال کردند که این جوانان از وسعت آتش‌سوزی درک درستی نداشتند، اما دادگاه شیوس این افراد را مجرم شناخت.

در این آتش‌سوزی، هیچ کس جان خود را از دست نداد.

این جوانان افغان را دست‌بند زده به دادگاه بردند و بعد از جلسه دادگاه، آنان را دوباره به زندان اولونا در خارج از آتن، پایتخت یونان، بازگرداندند.

نام و هویت متهمان افشا نشده است.

در ماه مارس گذشته نیز دو شهروند دیگر افغانستان در ارتباط با پرونده آتش‌سوزی اردوگاه در زندان اولونا فرستاده شدند.

اردوگاه موریا در جزیره لسبوس که پیش از آتش‌سوزی خانه بیش از ۱۰ هزار پناهجو بود، در سپتامبر ۲۰۲۰ آتش‌ زده شد و از بین رفت.

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، دادگاه یونان به خبرنگاران اجازه نداد در جلسه حضور داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۲۰ نفر که عمدتا از گروه‌های حقوق بشری بودند، در بیرون دادگاه تجمع کردند و خواستار رهایی مهاجران شدند.

وکلای مدافع می‌گویند دادگاه شهروندان افغان منصفانه نبوده است. به گفته آن‌ها، سه تن از این جوانان افغان اسنادی دارند که نشان می‌دهد هنگام بازداشت زیر سن قانونی ۱۸ سال بوده‌اند اما دادگاه آن را به رسمیت نشناخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دادگاه بر اساس اظهارات  متهم ردیف ششم برگزار شده که این چهار نفر را در جریان سوزاندن اردوگاه دیده است؛ هرچند متهم ششم در جلسه دادگاه حاضر نبود و در جلسه ماه مارس هم به دادگاه  نیامد.

متهمان که همه از قوم هزاره‌اند، می‌گویند این شاهد که خود پشتون است، به دلیل اختلافات نژادی آن‌ها را بی‌مورد متهم کرده است.

سایر شاهدان این پرونده ماموران پلیس، آتش‌نشان‌ها، کارمندان خدمات پناهندگی اروپا و دیگر گروه‌های غیردولتی‌اند که در اردوگاه کار می‌کردند.

اردوگاه موریا که در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد، ظرفیت پذیرش سه هزار نفر را داشت، اما با موج مهاجرت‌های گسترده سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کردند. بیشتر مهاجران از راه ترکیه و با قایق‌های کوچک خود را به یونان می‌رسانند. در اردوگاه‌های یونان، مهاجرانی از مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا اسکان دارند.

این اردوگاه به خشونت و بدرفتاری شهره شده است.

شاهدان عینی می‌گویند در جریان همه‌گیری کرونا دو آتش‌سوزی در تاریخ ۸ و ۹ سپتامبر در این اردوگاه رخ داده و درگیری‌های میان مهاجران که حاضر نبودند قرنطینه شوند هم به اختلاف‌ها و تنش دامن زده بود.

پس از آتش‌سوزی، بیش از ۱۳ هزار پناهجو از جمله خانواده‌های دارای کودک، زنان باردار و افراد معلول ناچار شدند یک هفته در هوای باز بخوابند. بعد از آن، مقام‌های یونان اردوگاهی موقتی با ظرفیت شش هزار نفر در جزیره لسبوس ایجاد کردند.

اتحادیه اروپا بودجه‌ای ۳۳۶ میلیون دلاری برای ساخت اردوگاه دائمی در لسبوس اختصاص داده است.

بیشتر از جهان