رهبران گروه هفت به منظور جلوگیری از تکرار بحران کرونا گرد هم آمده‌اند

نخستین ۱۰۰ روز پس از ردگیری انتشار ویروس برای تغییر مسیر آن و اجتناب از یک همه‌گیری حیاتی است

اهداف اصلی این طرح کوتاه کردن زمان تولید واکسن و اخذ مجوز برای آن و تشخیص و درمان هرگونه بیماری حیوان به انسان در آینده، به زیر یکصد روز است - Leon Neal / AFP

رهبران هفت کشور بزرگ دموکراتیک جهان توافق کرده‌اند که برای از میان بردن همه‌گیری‌های دیگر در آینده ظرف ۱۰۰ روز، با یکدیگر همکاری کنند.

یک مرکز جدید تولید واکسن برای دام در قلب این طرح قرار دارد که هدف آن جلوگیری از جهش بیماری‌ها از حیوان به انسان و انتشار آن میان جوامع بشری است که تصور می‌شود عامل بروز بحران کووید‌ـ۱۹ بوده است.

قرار است روز شنبه رهبران کشورهای جی۷ ـ بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن ـ در کورنوال (بریتانیا) «اعلامیه کاربیس بِی» را که تعهدی برای جلوگیری از تکرار بحران ویروس کروناست، منتشر کنند. 

سِر پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت بریتانیا و ملیندا فرنچ گیتس فعال امور خیریه، نتیجه کار خود را در مورد طرح آمادگی برای شراکت در (مبارزه با) همه‌گیری به اطلاع آن‌ها خواهند رساند.

اعلامیه «کاربیس بِی» شامل توصیه‌های آن‌ها برمبنای تجربیاتشان است که تاکید می‌کند نخستین ۱۰۰ روز پس از ردگیری انتشار ویروس برای تغییر مسیر آن و اجتناب از یک همه‌گیری حیاتی است.

اهداف اصلی این طرح کوتاه کردن زمان تولید واکسن و اخذ مجوز برای آن و تشخیص و درمان هرگونه بیماری حیوان به انسان در آینده به زیر یکصد روز است. 

در این اعلامیه وعده داده شده که شبکه‌های ردیابی و نظارت، قابلیت ردگیری ژنتیک و اقدامات حمایتی برای اصلاح و تحکیم سازمان بهداشت جهانی، تقویت شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت: «سال گذشته جهان چند نوع واکسن موثر برای ویروس کرونا تولید کرد، به سرعت برای آن‌ها مجوز گرفت و اکنون آن را در اختیار افرادی که به آن نیاز دارند می‌گذارد.»

او افزود: «اما برای شکست واقعی ویروس کرونا و بهبود از شرایط باید از تکرار همه‌گیری‌هایی مثل این جلوگیری کرد که به معنای یادگرفتن درس‌های ۱۸ ماه گذشته و اقدام‌هایی متفاوت در موارد آتی است. مفتخرم که امروز رهبران دموکراسی‌های بزرگ جهان برای نخستین بار گرد هم آمده‌اند تا اطمینان حاصل کنند دیگر (در ارتباط با بیماری‌هایی واگیردار) غافلگیر نخواهیم شد.»

این امیدواری وجود دارد که مرکز ابداعات و تولید واکسن حیوانی بریتانیا در انستیتو «پیربرایت» در ناحیه «ساری» از بروز بیماری‌های حیوان به انسان پیش از آنکه مردم در معرض خطر ابتلا به آن قرار گیرند، جلوگیری کند.

کارآیی مرکز «پیربرایت» برای تولید واکسن علیه بیماری‌های دام با یک بودجه ۱۰ میلیون پوندی از طرف دولت بریتانیا و ۱۴.۵ میلیون پوند از جانب بنیاد بیل  و ملیندا گیتس تقویت خواهد شد.

دکتر تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت: «ما از اعلامیه کاربیس بی در شرایطی که جهان در حال بهبود از همه‌گیری کووید‌ـ۱۹ و در جریان بازسازی است، استقبال می‌کنیم.»

او افزود: «ما باید از دستاوردهای مهم علمی در راه همکاری برای واکنش به همه‌گیری کووید‌ـ۱۹ استفاده کرده و راه‌حل‌های مشترکی برای (از میان برداشتن) شکاف‌های بسیاری که در این زمینه شناسایی شده، بیابیم.»  

پرفسور برایان چارلستون، مدیرعامل مرکز «پیربرایت»، گفت: «جهان نیازی برآورده نشده نسبت به تسریع روند و تولید واکسن‌هایی در آزمایشگاه دارد که دامداران بتوانند به گونه‌ای موثر برای کنترل بیماری در حیواناتشان استفاده کنند.»

او افزود: «جلوگیری از بروز بیماری از طریق واکسیناسیون به ایمنی مواد غذایی و سلامت و راحتی مردم کمک خواهد کرد.» 

© The Independent