پوتین فروش ماهواره جاسوسی به ایران را تکذیب کرد

مقام‌های اسرائیلی پس از انتشار گزارش فروش ماهواره به ایران ابراز نگرانی کرده بودند

پوتین از فروش ماهواره جاسوسی به ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد - Sergei Ilyin / Sputnik / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه به گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی‌بر فروش ماهواره جاسوسی به ایرانواکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

پیشتر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که مسکو قصد دارد یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران تحویل دهد که توانایی جاسوسی این کشور را بسیار بهبود می‌بخشد،

واشنگتن‌پست روز پنجشنبه گزارش داد که مسکو در حال آماده‌سازی ماهواره کانوپوس وی (Kanopus-V) با دوربینی با وضوح بالا است تا آن را به جمهوری اسلامی تحویل دهد. این ماهواره به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد تا امکانات دشمنان خود را در سراسر خاورمیانه رصد کند.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، ولادیمیر پوتین که قرار است به‌زودی با جو بایدن دیدار کند، پیشاپیش این گزارش را تکذیب کرد.

او در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی نیوز، در این باره گفت: «ما با ایران برنامه‌های همکاری مشترک داریم، از جمله همکاری‌های نظامی و فنی. اما این اخبار جعلی است. حداقل، من چیزی در مورد این نوع چیزها نمی‌دانم، کسانی که در مورد آن صحبت می‌کنند احتمالاً ممکن است در مورد آن اطلاعات بیشتری داشته باشند. این فقط دروغ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، در حالی که ماهواره مورد نظر از نظر فنی یک ماهواره غیرنظامی است، اما این امکان را برای ایران فراهم می‌کند تا به طور مداوم سایت‌هایی از امکانات ارتش اسرائیل، پایگاه‌های نظامی آمریکا و پالایشگاه‌های نفت عربستان را رصد کند.

در همین حال، مقامات امنیتی اسرائیل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند.

یک مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که این اقدام یک گام بزرگ در پیشرفت فنی برای ایران است و به آنها "توانایی بی‌سابقه‌ای برای نظارت بر پایگاه‌های نظامی اسرائیل، سایت‌های استراتژیک و اهداف بالقوه در سراسر خاورمیانه" را می‌دهد.

با این حال این ماهواره به ایران امکان ارائه تصاویر بهتر از پایگاه‌های نظامی را به گروه‌های نیابتی و حزب‌الله را فراهم می‌کند.

همچنین، گفته می‌شود که ماهواره Kanopus-V دارای سخت‌افزار روسی، از جمله دوربینی با وضوح ۱.۲ متر است که البته پیشرفت قابل توجهی نسبت به توانایی‌های فعلی ایران محسوب می‌شود. هرچند هنوز نسبت به کیفیت ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده بسیار فاصله دارد.

پیش‌تر واشنگتن‌پست گزارش داد که ماهواره در چند ماه آینده آماده شده و توسط روسیه پرتاب می‌شود.

مقام‌های نظامی ایران بارها تلاش کردند تا خودشان این تکنولوژی را بسازند، اما موفق نبودند. واشنگتن پست نوشت مقامات ارشد سپاه پاسداران از سال ۲۰۱۸ تاکنون چندین سفر به روسیه انجام داده‌اند تا در مورد توافق نامه خرید ماهواره مذاکره کنند. هم‌زمان کارشناسان روسی نیز برای آموزش خدمه‌ای که ماهواره را هدایت می‌کنند، در ایران بودند.

بیشتر از جهان