پرتاب ماهواره «نور»؛ منابع مستقل هنوز نظری ندارند

سی‌ان‌ان به نقل از وزارت دفاع آمریکا: دو شی‌ء را در مدار زمین رهگیری کردیم

تصویر مخابره شده از ماهواره نور که سپاه ادعا می‌کند آن را در مدار زمین قرار داده است-AFP / IRAN PRESS

به دنبال انتشار اطلاعیه سپاه در مورد پرتاب ماهواره نظامی «نور» و قرار گرفتن آن در مدار زمین، برخی برآوردهای اولیه حرکت موشک حامل ماهواره در مسیری طولانی و مشاهده دو شی در مدار زمین که از خاک ایران پرتاب شده بود را تایید می‌کند. البته هنوز منابع مستقل به طور رسمی قرار گرفتن موفق این ماهواره را در مدار زمین را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

در حالی که پنتاگون می‌گوید برای اظهارنظر قطعی در این زمینه زود است، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD)، یک کد جدید در مدار معرفی کرده که می‌تواند ماهواره «نور» باشد. 

جاناتان مک‌دوئل، اخترشناس مرکز فیزیک نجومی هاروارد با اشاره به این کد جدید در توییتر نوشت، از نظر او این کد تایید می‌کند که ماهواره ایرانی با موفقیت به مدار زمین رسیده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مورد پرتاب این ماهواره گفته که آمریکا از نزدیک ایران را زیر نظر دارد و تعقیب می‌کند. ترامپ گفت: «ما از خود ایرانی‌ها در مورد ایران بیشتر می‌دانیم.»

سپاه پاسداران روز گذشته و در چهل‌و‌یکمین سالگرد تاسیس خود، این خبر را منتشر کرد. اعلام این خبر از سوی سپاه که اخیرا از «آنتن ویروس‌یاب» برای مقابله با کووید-۱۹ رونمایی کرده بود، و همچنین پروژه ناموفق اخیر پرتاب ماهواره مخابراتی «ظفر»، تردید‌هایی را در مورد قرارگرفتن موفق «نور» در مدار زمین ایجاد کرد. از سوی دیگر صرف هزینه‌های کلان برای پرتاب ماهواره در حالی که بیش از ۸۵ هزار نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و بیش از پنج هزار نفر نیز جان باخته‌اند، انتقادهایی را به دنبال داشت.

گزارش سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام وزارت دفاع آمریکا حاکی از آن است که  سپاه برای نخستین بار توانسته یک ماهواره نظامی را به مدار زمین برساند. یکی از این مقامات به سی‌ان‌ان گفت: «دو شیء را در مدار زمین رهگیری کردیم که از خاک ایران پرتاب شده بود. یکی بدنه راکت و دیگری به نظر یک ماهواره می‌رسد. البته شاید بدنه راکت همچنان در مدار باشد زیرا برنامه فضایی ایران هنوز به اندازه کافی برای ورود دوباره آن به جو پیشرفت نکرده است.»

روز گذشته ژنرال جان هایتن، معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود، ایالات متحده این روند را به دقت زیر نظر دارد. او از اشاره به جزئیات بیشتر یا تایید و تکذیب قرار گرفتن ماهواره در مدار زمین خودداری کرد.

به گفته او موفقیت این پروژه به این معنی است که ایران توانایی تهدید همسایگان و متحدان آمریکا را دارد و واشینگتن باید اطمینان یابد که جمهوری اسلامی هیچگاه نمی‌تواند چنین تهدیدی را عملی کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بار دیگر گفت که این اقدام خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و ایران باید در مورد آن پاسخگو باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که تعداد قابل توجهی از کشورها امروز توانایی پرتاب ماهواره را دارند، پیشرفت برنامه‌های فضایی ایران از آن جهت برای آمریکا و جامعه بین‌المللی حائز اهمیت است که از همین تکنولوژی می‌توان برای پیشرفت در توسعه موشک‌های قاره‌پیما استفاده کرد. به این ترتیب ظرفیت تهران برای هدف قرار دادن اهدافی در فاصله دورتر افزایش می‌یابد.

قطعنامه ۲۲۳۱ که مقامات آمریکایی همواره به آن اشاره می‌کنند پس از توافق هسته‌ای و در حمایت از آن در سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت به تصویب رسید.

این قطعنامه برنامه‌های موشکی ایران را ممنوع نمی‌کند. اما در پاراگراف سوم ضمیمه B این قطعنامه از ایران خواسته شده از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند.

برخی در واشینتگتن ادعا می‌کنند پرتاب ماهواره پوششی برای توسعه برنامه‌های موشکی بالستیک ایران با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است.

مقامات در تهران این اتهام را رد کرده و ضمن دفاعی خواندن برنامه‌های موشکی، بر صلح‌آمیز بودن اهداف هسته‌ای نیز تاکید دارد.

پرتاب ماهواره از سوی سپاه در شرایطی انجام شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اقدامات تحریک‌آمیز قایق‌های سپاه در اطراف ناوهای آمریکایی هشدار داد. ترامپ در توییتی نوشت به ناوهای آمریکایی دستور داده در صورتی که با اقدامات «آزاردهنده» قایق‌‌های سپاه مواجه شدند،‌ آنها را منهدم کنند.

پس از دوره‌ای از کاهش نسبی تنش‌ها بین ایران و آمریکا به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در عراق (۱۳ دی‌ماه)، اکنون بار دیگر اقداماتی که می‌تواند ریسک‌های محاسبه نشده‌ای به دنبال داشته باشد، افزایش یافته است.