پدیده‌های ایرانی لیگ ملت‌های جهان: بردیا، صابر و یک نسل

از پیروزی والیبال ایران مقابل آمریکا تا شکست مقابل صربستان

دیدار تیم والیبال مردان ایران با تیم آمریکا در مسابقات لیگ ملت‌های جهان- عکس از فدراسیون والیبال ایران

داستان والیبال ایران در لیگ ملت‌ها، از چهار پیروزی پی‌در‌پی که آخرین آن مقابل آمریکا بود تا شکست از صربستان را در این دو جمله می‌توان خلاصه کرد: این تیم در حال تغییر نسل است و می‌توان از درخشش نام‌های جدید والیبال ایران لذت برد.

تیم ملی والیبال ایران در شروع لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ آنچنان امیدوارکننده ظاهر نشد. این استدلال که تیم باید برای المپیک توکیو آماده شود و چون از چهره‌های جوان‌تری استفاده می‌کند بنابراین شاید در لیگ ملت‌ها ناکام باشد، توجیهی بود که بیش از همه، تیم ملی والیبال ایران آن را نپذیرفت و توانست روند خود را تغییر دهد. اوج تغییر این روند را وقتی تماشا کردیم که ایران با نتیجه ۳-۰ مقابل آمریکا پیروز شد؛ آن هم در حالی که پیش از آن مقابل ایتالیا، کانادا و بلغارستان به پیروزی رسیده بود. چهار پیروزی پی‌در‌پی جلوه دیگری از والیبال ایران در لیگ ملت‌ها را نشان داد. همزمانی‌ این قدرت‌نمایی با تغییر نسل در والیبال ایران، نه فقط برای امروز بلکه برای آینده هم امیدوارکننده است.

صابر کاظمی، بازیکن ۲۲ ساله تیم ملی ایران، چهره درخشان بازی ایران-آمریکا بود؛ مثل میثم صالحی که او نیز چهره جوان و جدید ایران در لیگ ملت‌ها است. ایران بازیکن دیگری به نام بردیا سعادت دارد که در ۱۸ سالگی درخشش در لیگ ملت‌ها را آغاز کرده است. همه این‌ها یعنی ولادیمیر آلکنو، سرمربی جدید تیم ملی والیبال، بازی با نسل تازه‌ای را آغاز کرده است که می‌توانند نویدبخش موفقیت در المپیک باشند. آلکنو درباره بازی ایران-آمریکا گفته بود: «در بازی با آمریکا، تقریبا از ترکیب دوم تیم استفاده کردم.»

در بازی ایران-آمریکا، نگاه به امتیازآورترین بازیکنان نتیجه جوان‌گرایی در تیم ملی ایران را نشان می‌دهد: از ۷۳ امتیاز به دست آمده برای ایران، ۱۸ امتیاز سهم صابر کاظمی بود. او برای ایران۱۱ امتیاز از اسپک، دو امتیاز از دفاع و پنج امتیاز از سرویس به دست آورد و با ۱۸ امتیاز امتیازآورترین بازیکن زمین شد. پس از کاظمی، میثم صالحی با ۱۴ امتیاز دومین بازیکن امتیازآور زمین بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان اسپراو، سرمربی تیم ملی والیبال آمریکا، در پایان بازی به تمجید از ستاره جوان والیبال ایران پرداخت. او گفت: «بازیکن شماره ۱۱، پشت‌خط‌ زن تیم ایران (صابر کاظمی) عملکرد خیلی خوبی داشت و کنترل او برای ما واقعا سخت بود.»

این ماجرای تازه تیم ملی والیبال در بازی با صربستان هم تکرار شد و اگرچه ایران ۳-۲ از صربستان شکست خورد اما رقابتی نزدیک با صربستان داشت و در ست آخر با چهره‌های باتجربه شاید می‌توانست برنده بازی هم باشد اما آلکنو نمی‌خواست از اعتماد به چهره‌های جوان دست بردارد و برای پیروزی در ست آخر، اهداف مهم‌ترش را فراموش کند.

امیرحسین اسفندیار، دریافت‌کننده تیم ملی والیبال ایران، موفق شد در بازی مقابل صربستان ۱۷ امتیاز برای ایران کسب کند و عنوان امتیازآورترین بازیکن تیم را از آن خود کند. پس از او، بردیا سعادت ۱۶ امتیاز برای ایران به دست آورد. یک بازیکن ۲۲ ساله و یک پدیده ۱۸ ساله از ایران بهترین‌های تیم بودند.

ایران پس از پیروزی مقابل آمریکا به رده پنجم جدول لیگ ملت‌ها صعود کرد و البته پس از شکست مقابل صربستان با این تیم هم‌امتیاز شد اما به دلیل شکست رودررو مقابل صربستان، به رده ششم رفت تا صربستان به رده پنجم برسد. تیم‌های لهستان، برزیل، فرانسه و اسلوونی در رده اول تا چهارم هستند.

ایران تنها ۱۴ ساعت پس از بازی با آمریکا، مقابل صربستان بازی کرد و بازیکنان حاضر در ترکیب بازی با آمریکا، هنگام بازی با صربستان بسیار خسته بودند. لیگ ملت‌ها با فشردگی برگزار می‌شود و بازی‌های پی‌در‌‌پی و هر روزه می‌تواند خطر مصدومیت یا افت کیفیت بازیکنان را در پی داشته باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم ولادیمیر آلکنو برای بازی با آلمان که جمعه، ۲۱ خرداد، ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود، چه ترکیبی را انتخاب می‌کند.‌

تیم ملی آلمان که نتوانسته به المپیک توکیو صعود کند، گئورگی گروزر را نیز از دست داده است. او پس از آنکه المپیک را از دست داد، تصمیم گرفت از والیبال ملی خداحافظی کند. البته آلمان ستاره‌های دیگری مثل لوکاس کامپا، سیمون هرش، مارکوس بومه، کریستین فروم و چهره‌های جدید دیگری را در اختیار دارد.

اینکه تیم ملی والیبال ایران در حال تغییر نسل است و با استفاده از بازیکنان جوان می‌تواند خود را در جدول بازی‌ها بین تیم‌های مطرح و مدعی حفظ کند، یعنی کیفیت نسل جدید برای آینده امیدبخش است. آلکنو، سرمربی تیم ملی والیبال، نیز اگرچه همکاری خود با فدراسیون ایران را به تازگی شروع کرده و در فاصله کوتاه تا مسابقات، تیم ملی ایران را در دست گرفته است، با شناخت خوبی از بازیکنان مهره می‌چیند و از اعتبار دادن به بازیکنان جوان دریغ نمی‌ورزد.

بیشتر از ورزش