درخواست رهبران اروپا: تحقیق مستقل و بدون محدودیت درباره منشا ویروس کرونا

حزب کمونیست چین دسترسی پژوهشگران را به منابع مطالعاتی محدود کرده است 

فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا پیش‌تر در دولت دونالد ترامپ مطرح شده بود- ADEK BERRY / AFP

رهبران اتحادیه اروپا خواهان تحقیق مستقل، بدون محدودیت و شفاف درباره منشا ویروس کرونا شدند. پیش‌تر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز از نهادهای اطلاعاتی این کشور خواسته بود تحقیق درباره منشا کرونا را سرعت بخشند و نتیجه را ظرف ۹۰ روز به او اعلام کنند.
روز پنجشنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد)، رهبران اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از بررسی‌های اولیه سازمان بهداشت جهانی، خواستار تحقیق مستقل، بدون محدودیت، و شفاف درباره منشا ویروس عامل کووید‌ـ‌۱۹ شدند، ویروسی که نخستین بار در چین شناسایی شد.
به گزارش رویترز، ماه گذشته، نماینده آمریکا در مقر سازمان ملل در ژنو نیز ضمن «بی‌نتیجه» خواندن بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی درباره منشا کرونا، اعلام کرده بود که این تحقیق‌ها «کافی» نبوده است. او همچنین خواستار تحقیق شفاف بر اساس اسناد و مدارک محکم و مستدل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «محققان برای شناسایی منشا اصلی ویروس کرونا نیاز دارند به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.» رهبران اتحادیه اروپا در حالی خواهان دسترسی کامل به منابع اطلاعاتی‌اند که چین دسترسی پژوهشگران به منابع مطالعاتی را محدود کرده است. اما شارل میشل، رئیس شورای اروپا، می‌گوید: «جهان حق دارد دقیقا بداند چه اتفاقی افتاده است تا بتواند تجربیاتش را افزایش دهد.» او همچنین تأکید کرد که اتحادیه اروپا از هر تلاشی برای شناسایی منشا کرونا حمایت خواهد کرد و خواستار بررسی شفاف و مبتنی بر شواهد و مدارک به رهبری سازمان بهداشت جهانی و بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای شد.
فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا پیش‌تر در دولت دونالد ترامپ مطرح شده بود. پاییز سال گذشته، وزارت خارجه ایالات‌ متحده آمریکا تحقیقی را آغاز کرد که اگرچه نتایجش هنوز منتشر نشده است، دست‌اندرکارانش گفتند یافته‌های این تحقیق اثبات می‌کند برنامه تسلیحاتی بیولوژیکی چین منشا اصلی ویروس کرونا بوده است.
گزارشی که سی‌ان‌ان و وال‌استریت ژورنال به‌تازگی منتشر کرده‌اند حکایت از آن دارد که در نوامبر ۲۰۱۹ در موسسه ویروس‌شناسی ووهان چین، چند محقق با علائمی شبیه کرونا بستری شدند. در حالی‌ که گزارش‌هایی از این دست و برخی خبرها درباره نتایج بررسی‌های وزارت امور خارجه آمریکا تردیدها درباره منشا کرونا را افزایش داده بود، جو بایدن در اواخر ماه مه از نهادهای اطلاعاتی این کشور خواست به تحقیق‌ها در مورد منشا همه‌گیری ویروس کرونا سرعت ببخشند و ظرف ۹۰ روز به او گزارش دهند. 
پس از دستور بایدن، چین آمریکا را به سیاست‌زدگی متهم کرد و سفارت این کشور در ایالات‌ متحده آمریکا اعلام کرد: «سیاسی کردن منشا کووید-۱۹ علاوه بر اینکه تحقیق‌ها را دچار اختلال می‌کند، ممکن است تلاش‌های جهانی برای مهار ویروس کرونا را تضعیف کند.»
سازمان بهداشت جهانی حدود دو ماه پیش تحقیقی درباره منشا ویروس کرونا انجام داده بود که یافته‌ها نشان می‌داد احتمال نشت ویروس از موسسه ویروس‌شناسی ووهان بسیار پایین است. این گزارش انتقاد آمریکا، بریتانیا و برخی کشورها را برانگیخت زیرا سازمان بهداشت جهانی در حالی احتمال نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را رد کرد که هنگام آغاز همه‌گیری کرونا، موسسه ویروس‌شناسی ووهان در حال آزمایش روی خفاش‌ها بود. منتقدان بر این باورند که سازمان بهداشت جهانی علاوه بر اینکه به منابع اطلاعاتی دسترسی کامل نداشته، طبق خواسته دولت چین عمل کرده است، چرا که این گزارش را ۱۷ دانشمند چینی آماده کردند و چند نفر از آن‌ها عضو نهادهای دولتی این کشور بودند.
به گزارش رویترز، هرچند سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تحقیق همچنان ادامه دارد و «ما هنوز منشا ویروس را پیدا نکرده‌ایم»، به نظر می‌رسد دولت چین دیگر حاضر نیست با هیچ تحقیقی، حتی مرحله دوم تحقیق سازمان بهداشت جهانی، همکاری کند.

بیشتر از جهان