ترکش‌های اسرارآمیز فضایی: انفجار مگنتارها یا پیام فرازمینی‌ها؟

فوران‌های رادیویی سریع، یعنی انفجارهای انرژی‌اند که از منابع ناشناخته دوردست کیهان به ما می‌رسند

پژوهشگران امیدوارند که این نتایج نه تنها در مطالعه و تحقیق در مورد خودِ فوران‌های رادیویی سریع، بلکه برای بررسی سایر ویژگی‌های مهم جهان هستی به کار برده شوند-ESA/Hubble & NASA, D. Rosario; Acknowledgment: L. Shatz

دانشمندان می گویند صدها نمونه دیگر از انفجارهای اسرارآمیز انرژی رادیویی را کشف کرده‌اند که از اعماق کیهان می‌آیند. پس از آنکه تلسکوپی کانادایی ۵۳۵ نمونه جدید را شناسایی کرد، تعداد «فوران‌های رادیویی سریعِ» فهرست‌شده به‌شدت افزایش یافته است.

فوران‌های رادیویی سریع (FRB) یعنی انفجارهای انرژی که از منابع ناشناخته در کیهان دوردست به ما می‌رسند، به‌شدت قدرتمند اما بسیار کوتاه‌اند. پژوهشگران از زمان کشف اولین انفجارهای رادیویی در سال ۲۰۰۷ و با در اختیار داشتن فقط ۱۴۰ نمونه، سال‌هاست که به دنبال منبع آن‌ها می‌گردند.

اکنون اگرچه این عدد چهاربرابر شده است، محققانی که [برای این کشف] از تلسکوپ کانادایی «چایم» (CHIME) استفاده کرده‌اند می‌گویند در فاصله سال‌ ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، یعنی در سال نخست راه‌اندازی این تلسکوپ، ۵۳۵ نمونه کشف شده است.

این کشف نه تنها باعث افزایش چشمگیر تعداد نمونه‌ها در فهرست فوران‌های رادیویی سریع شده، بلکه به کشف انواع به‌ظاهر خاصی از این انفجارها منجر شده است. برخی از آن‌ها تکرارشونده‌اند، برخی نه. از روی منابع آن‌ها به نظر می‌رسد که ۱۸ فوران رادیویی سریع تکرارشونده‌اند و سایر فوران‌ها این‌گونه نیستند. آن دسته از فوران‌های رادیویی سریع که تکرارشونده‌اند نیز ویژگی‌های متفاوتی دارند، برخی کمی بیشتر طول می‌کشند و در بسامدهای مشخصی، از خود موج [رادیویی] گسیل می‌کنند.

پژوهشگران این یافته‌ها را در فهرست جدید «فوران‌های رادیویی سریع» گردآوری کرده‌اند و امیدوارند این فهرست در درک بهتر منشا این انفجارها به کار آید.

کیتلین شین، دانشجوی دانشکده فیزیک دانشگاه ام.آی.تی و عضو [پروژه] «چایم»، گفت: «پیش از چایم، کمتر از صد فوران رادیویی سریع کشف شده بود، اینک پس از یک سال رصد، ما صدها نمونه دیگر کشف کرده‌ایم.»

«با تمام این منابع، واقعا کم‌کم می‌توانیم به این تصویر برسیم که فوران‌های رادیویی سریع در مجموع چگونه‌ و به چه شکل‌اند، چه اخترفیزیکی ممکن است محرک این رخدادها باشد و چگونه می‌شود از این یافته‌ها در آینده برای مطالعات کیهان‌شناسی استفاده کرد.»

پژوهشگران امیدوارند که این نتایج نه تنها در مطالعه و تحقیق در مورد خودِ فوران‌های رادیویی سریع، بلکه برای بررسی سایر ویژگی‌های مهم جهان هستی به کار برده شوند. برای مثال، از این یافته‌ها ممکن است برای تهیه نقشه توزیع گاز در کیهان استفاده کرد.

شین گفت: «هر فوران رادیویی سریع به ما اطلاعاتی در این‌باره می‌دهد که آن‌ها در چه فاصله‌ای این امواج را ساطع کرده‌اند و چه میزان گاز انتشار داده‌اند.»

«با در اختیار داشتن تعداد زیادی از نمونه‌های فوران‌های رادیویی سریع، امیدواریم که دریابیم گاز و ماده چگونه در مقیاس بسیار بزرگ در جهان هستی توزیع شده است. از این رو، در کنار رمزگشایی از اینکه خودِ فوران‌های رادیویی سریع چه هستند، این انفجارها این ظرفیت هیجان‌انگیز برای تحقیق‌های موثر کیهان‌شناسی در آینده را هم دارند.»

پژوهشگران همچنان در جست‌و‌جوی این موضوع‌اند که چه شرایط عجیب‌و‌غریبی [در کیهان]  قادر است چنین انرژی در چنین مدت زمان کوتاهی ایجاد کند. در حالی که گمانه‌زنی‌ها از سیاهچاله گرفته تا فناوری‌های فرازمینی را شامل می‌شوند، نظریه غالب این است که این فوران‌های رادیویی سریع در نتیجه فوران‌های مگنتارهای جوان، یا ستاره‌های نوترونی با میدان‌های مغناطیسی بسیار قدرتمند، ایجاد می‌شوند.

این نظریه ماه گذشته، هنگامی که محققان رد انفجارها را تا موقعیت دقیق آن‌ها دنبال کردند (و دریافتند که بسیاری از این فوران‌های رادیویی سریع روی بازوهای خمیده کهکشان‌های مارپیچی قرار گرفته‌اند)، بیشتر تقویت شد.