واشینگتن پست: آمریکا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن در جهان توزیع می‌کند

تعداد مبتلایان به کرونا در جهان ۱۷۴ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۹۹ نفر و تعداد جان‌باختگان به سه میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۰۴ نفر رسیده است

کل واکسن‌های تزریق شده در جهان دو میلیارد و ۲۰۸ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۳۳ دوز گزارش شده است-JUSTIN TALLIS / AFP

به دنبال افزایش فشارها بر رهبران هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان برای کمک به تامین واکسن کرونا در کشورهایی فقیر، سه منبع آگاه از تصمیم آمریکا برای خرید ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایرز و اعطای آن به دیگر کشورهای جهان خبر دادند.

پیش از این ۱۰۰ رهبر سابق جهان در نامه‌ای سرگشاده به سران گروه هفت از آنها خواسته بودند تامین واکسن کشورهای فقیر را بر عهده بگیرند.

یونیسف و سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده‌اند که بدون تقسیم واکسن در جهان، پروژه‌های موفق واکسیناسیون انجام شده در کشورهای ثروتمندتر نیز به شکست می‌رسد.

به گزارش واشینگتن‌پست، انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به بریتانیا و برگزاری نشست گروه هفت در روز جمعه این تصمیم را اعلام کند. هدف از این استراتژی تقسیم واکسن با ۱۰۰ کشور جهان است، ۲۰۰ میلیون دوز در سال جاری و ۳۰۰ میلیون دوز در سال آینده تقسیم خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، ناظران بین‌المللی بر این باورند اقدام برای تقسیم واکسن در جهان از سوی ایالات‌متحده ضمن کمک به کنترل بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، انحصار «دیپلماسی واکسن» چین در جهان را نیز به زیر می‌کشد و بخشی از روند رقابت ابرقدرت‌ها در جهان خواهد بود.

این خبرگزاری آمریکایی می‌افزاید دولت آمریکا در قبال اعطای واکسن به دیگر کشورها از آنها انتظاری نخواهد داشت.

براساس آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، تا روز پنجشنبه تعداد مبتلایان به کرونا در جهان ۱۷۴ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۹۹ نفر و تعداد جان‌باختگان سه میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۰۴ نفر است.

کل واکسن‌های تزریق شده در جهان نیز دو میلیارد و ۲۰۸ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۳۳ دوز گزارش شده است.

آمریکا، هند و برزیل در حال حاضر در صدر جدول آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا قرار دارند.

در این بین، روند واکسیناسیون در کشورهایی مانند ایران به دلیل کمبود واکسن، کند یا متوقف شده و موجودی واکسن برای تزریق دوز دوم نیز به پایان رسیده است.