وکیل ساسان نیک‌نفس از طرح شکایت «قتل عمد» این زندانی سیاسی خبر داد

این زندانی سیاسی ۳۶ ساله در قرنطینه زندان تهران بزرگ بود که روز شنبه جان خود را از دست داد

ساسان نیک‌نفس از زمان محکومیت در مهر ۱۳۹۹، به‌رغم ابتلا به افسردگی از دسترسی به خدمات پزشکی محروم بود- HARANA

وکیل ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی ایرانی که اخیرا جان خود را در زندان تهران بزرگ از دست داد، روز چهارشنبه گفت به درخواست والدین موکلش شکایتی را تحت عنوان «قتل عمد» به دادسرای جنایی ناحیه ۲۷ پایتخت ارائه کرده است.

به گزارش امتداد نو، علی شریف‌زاده به این پایگاه خبری گفت، «صبح امروز به همراه و درخواست پدر و مادر ساسان با مراجعه به دادسرای جنایی ناحیه ۲۷، شکایتی را تحت عنوان قتل عمد برای روشن شدن چگونگی درگذشت موکلم طرح کردیم.»

این زندانی سیاسی ۳۶ ساله در قرنطینه زندان تهران بزرگ بود که روز شنبه جان خود را از دست داد. او بیماری‌های متعددی، از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا، و مشکلات اعصاب و روان داشت، با این حال یازده ماه گذشته را در حبس بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطرافیان آقای نیک‌نفس و خانواده او که پیگیر وضعیت سلامتی او بوده‌اند عقیده دارند، مقامات زندان نسبت به وضعیت سلامتی این زندانی بی‌توجه بوده‌اند و شرایطی را به وجود آوردند که منجر به مرگ او شده است.

وکیل او به امتداد گفته است: «از آن جا که خود سازمان زندان‌ها به صراحت از دادن قرص به این زندانی سیاسی خبر داده، اگر چنانچه همین موضع سازمان را مبنای نظر قرار دهیم، قابلیت پیگیری از طریق مقام قضایی وجود خواهد داشت.»

او به امکان درنظرگرفتن ارفاقات قانونی برای اجرای حکم زندانیان بیمار اشاره کرد و گفت: «امیدواریم دست‌کم در موارد بعدی که زندانی دچار بیماری خاص بود، مسئولان قضایی از اختیارات قانونی خود استفاده، و شرایط لازم را برای درمان افراد فراهم کنند.»

ساسان نیک‌نفس از زمان محکومیت در مهر ۱۳۹۹، به‌رغم ابتلا به افسردگی و چندین مرحله خودزنی، از دسترسی به خدمات پزشکی محروم بود. او به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری»، به هشت سال زندان محکوم شده بود.