گزارش فاکس‌نیوز از فعالیت‌های «غیر‌عادی» در سایت سنجریان

فاکس نیوز می‌گوید در این سایت احتمالا امکان تولید «سلاح هسته‌ای مینیاتوری» وجود دارد

تصاویر ماهواره‌ای از سایت سنجریان، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۱-عکس از Courtesy of Intel Lab

در حالی که آمریکا، اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته‌اند در مورد منشاء ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده توضیح دهد و زمینه بازرسی کامل از سایت‌های هسته‌ای را فراهم کند، فاکس‌نیوز از عملیات «غیرعادی» در سایت سنجریان در حوالی جاجرود خبر داد.

فاکس نیوز می‌گوید، سایت سنجریان مشکوک به تولید نوعی از ژنراتورها است که امکان ساخت سلاح هسته‌ای در ابعاد کوچکتر یا مینیاتوری را فراهم می‌کند.

گزارش فاکس‌نیوز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تنظیم شده که مکسر (MAXAR) در ۱۵ اکتبر سال گذشته منتشر کرده است. در این تصاویر ۱۸ خودرو دیده می‌شود و تصاویر بعدی حاکی از توسعه فعالیت‌ها و ساخت مسیر جدید دسترسی است که بعدا روی آن پوشانده شد. اما در تصاویری که در مارس ۲۰۲۱ ثبت شده، کانال‌های حفاری دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سایت در ۴۰ کیلومتری تهران واقع شده و تعداد افراد حاضر در آن ۳۶۱ نفر است. نخستین بار سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد بر اساس اطلاعات به دست آمده از آرشیو هسته‌ای به سرقت رفته ایران، اطلاعات مربوط به این سایت را منتشر کرد.

به گفته منابع اسرائیلی، این آرشیو هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران در برنامه‌های هسته‌ای خود اهداف تسلیحاتی را دنبال می‌کرده است.

مقامات تهران همواره بر صلح‌آمیز بودن اهداف هسته‌ای خود تاکید دارند. اما همزمان غنی‌سازی با خلوص ۶۰ درصد در ایران در حال انجام است و همچنان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پاسخ پرسش‌های خود از تهران را دریافت نکرده است.

این در حالی است که مذاکرات برای احیای برجام بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای و آمریکا ادامه دارد.

بیشتر از جهان