واکسن و انتخابات: مردم درمانده، ناظر اتهامات متقابل نامزدها و مقام‌ها

کیانوش جهانپور:‌ «وعده پوشالی ناشی از عدم شناخت، دردی را دوا نخواهد کرد»

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران-عکس از اعتمادآنلاین

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران، از ادعاهای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی  درباره واکسن کرونا انتقاد کرد.

کیانوش جهانپور در توییتی، سخنان نامزدها را «اظهار فضل نمایشی برای آرایی که حاصل نخواهد شد» خواند و گفت «وعده پوشالی ناشی از عدم شناخت، دردی را دوا نخواهد کرد.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی از هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، در دومین مناظره نامزدها در انتقاد از وضعیت واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور، گفت امکان واکسیناسیون بسیاری از افراد وجود داشت، «اما این کار انجام نشد.»

محسن مهرعلیزاده، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز درباره قیمت اظهار نظر، و وزارت بهداشت را به «مافیابازی»‌ متهم کرد. او در مناظره روز سه‌شنبه، ۱۸ خرداد، گفت که قیمت واکسن کرونا «کمتر از ده دلار و معادل ۲۰۰ هزار تومان» است. او گفت:‌ «اگر وزارت بهداشت دست از مافیابازی برمی‌داشت ‌و اجازه می‌داد که مردم حتی به قیمت آزاد واکسن وارد کنند، قیمت هر واکسن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌شد و مردم الان واکسینه شده بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهانپور در واکنش به این اظهارات، گفت که این افراد بهتر است به جای پرداختن به واردات واکسن تقلبی و آمار کرونا، در همین دو سه هفته، ستاد انتخاباتی خود را اداره کنند.

او در توییت دیگری نوشت:‌ «جایی واکسن کرونا ۱۰ تا و صدتا و هزارتا نمی‌فروشد مگر در بازار سیاه و واکسن فیک و مافیای قاچاق.»

وب‌سایت  تجارت‌نیوز، روز دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، در گزارشی میدانی از بازار سیاه فروش دارو در خیابان ناصرخسروی تهران، قیمت واکسن کرونا را در این بازار بین ۴۵ تا ۶۰میلیون تومان اعلام کرده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «به زودی به هفت میلیون نفر از گروه‌های هدف در مرحله اول، واکسن تزریق خواهند کرد.» به گفته علیرضا رئیسی، به زودی در کشور به ۱۰ میلیون نفر واکسن «کوایران» تزریق می‌شود و تا پایان سال، تمام افراد واجد شرایط واکسن دریافت خواهند کرد.

 آمار واکسن‌های تزریق شده در ایران، همچنان کمتر از پنج میلیون دوز است و واکسیناسیون در برخی استان‌ها مثل فارس، مازندران، تهران و خوزستان به دلیل پایان یافتن واکسن‌های موجود متوقف شده است و بسیاری از افراد سالمند و گروه‌های پرخطر که دوز اول واکسن را تزریق کرده بودند، پس از پایان فاصله ۲۸ روزه نتوانستند دوز دوم را تزریق کنند.

روز دوشنبه ۱۷ خرداد علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید‌ـ ۱۹، دلیل اصلی توقف واکسیناسیون در کشور را «بدقولی» شرکت‌های چینی و روسی در ارسال محموله‌های واکسن اعلام کرد.