کشف گونه جدیدی از دایناسورها در استرالیا

این موجود «آسترالوتیتان کوپرنسیس» نام‌گذاری شده و بزرگ‌ترین دایناسور کشف‌شده در استرالیا است

نخستین استخوان‌های این دایناسور سال ۲۰۰۶ در مزرعه‌ای در ایالت کوئینزلند استرالیا پیدا شد- Eromanga Natural History Museum/Handout via REUTERS

دانشمندان با تأیید کشف گونه‌‌ای جدید از دایناسورها در استرالیا، اعلام کردند که این موجود یکی از بزرگ‌ترین دایناسورهای کشف‌شده بر روی زمین است. نخستین استخوان‌های مربوط به این گونه بیش از یک‌دهه پیش در مزرعه‌ای در کوئینزلند استرالیا پیدا شده بود.

براساس مقاله پژوهشی که روز دوشنبه، ۱۷ خردادماه منتشر شده است، این دایناسور از گونه «خزنده‌پایان» (sauropod) و گیاه‌خوار بوده و در دوره زمین‌شناسی کرتاسه، در فاصله ۹۲ تا ۹۶ میلیون سال پیش، زمانی که استرالیا به قطب جنوب متصل بود، در آن سرزمین زندگی می‌کرده است.  

دیرین‌شناسان تخمین زده‌اند که ارتفاع این دایناسور از زمین تا لگن آن، به پنج تا شش و نیم متر و طول آن به ۲۵ تا ۳۰ متر می‌رسید و به زبان ساده‌تر، یعنی قدش به ارتفاع یک ساختمان دوطبقه و طول آن به‌اندازه یک زمین بسکتبال بوده است. به این ترتیب، این گونه جدید، بزرگ‌ترین دایناسور کشف‌شده در استرالیا محسوب می‌شود و در کنار گروهی از تیتانوسورهای که تنها در آمریکای جنوبی کشف شده‌اند، یکی از پنج دایناسوری است که به‌عنوان عظیم‌الجثه‌ترین‌ها در جهان شناخته شده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیرین‌شناسان این موجود را «آسترالوتیتان کوپرنسیس» نام‌گذاری کرده‌اند و البته به‌طور غیررسمی با عنوان «کوپر» نیز خوانده می‌شود. کوپر نام رودخانه‌ای بود در نزدیکی مزرعه‌ای در ارومانگا در ایالت کوئینزلند استرالیا، که نخستین استخوان‌های مربوط به این دایناسور سال ۲۰۰۶ در آن‌جا پیدا شده بود.

استخوان‌های دایناسورها بسیار عظیم، سنگین و شکننده‌اند و در موزه‌های مختلفی در سراسر دنیا نگهداری می‌شوند که این امر مطالعه علمی در این زمینه را دشوار می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی ارومانگا و موزه کوئینزلند در روند تحقیقاتی که منجر به کشف این گونه جدید شده است، برای نخستین‌بار از یک فناوری دیجیتال جدید برای اسکن سه‌بعدی هر یک استخوان‌ها به‌منظور مقایسه با یکدیگر، استفاده کرده‌اند.

اسکات هاکنول، دیرین‌شناس در موزه کوئینزلند،گفت: «برای اطمینان از این‌که آسترالوتیتان گونه متفاوتی است، نیاز به این داشتیم که استخوان‌های آن را با گونه‌های دیگر کشف‌شده در کوئینزلند و سراسر جهان مقایسه کنیم که این کاری بسیار زمان‌بر و پرزحمت است.»

بنابر این گزارش، مجموعه‌های دیگری از استخوان‌های دایناسور در همین منطقه کشف شده است که هنوز پژوهش دقیق علمی بر آن‌ها انجام نشده است. هاکنول گفت این گونه دایناسورهای گیاه‌خوار کشف‌شده می‌تواند ما را به‌سمت دایناسورهای بزرگ‌تر گوشتخوار و شکارچی هدایت کند که احتمالا آن‌ها را شکار می‌کرده‌اند و «اکتشافاتی مشابه این، تنها نوک کوه یخ را به ما نشان می‌دهند». به گفته او، هنوز گونه‌های بزرگ‌تری از دایناسورها وجود دارد که باید کشف شوند. 

بیشتر از جهان