«شب‌های پارسی» روایتی از هتل‌های متفاوت ایرانی

«با داشتن این‌ها چه نیازی به ساختمان جدید دارید؟»

 اولین کتاب درباره هتل های ایرانی به زبان انگلیسی -teneues

در ایران خبری از هتل‌های معروف پنج ستاره دنیا نیست اما این باعث نشده تجربه بکری از مهمان‌نوازی نصیب جهانگردان نشود.

در غیاب نشان‌های تجاری معروف و هتل‌های زنجیره‌ای و سخت‌تر شدن هتل داری در ایران، به هزار و یک دلیل داخلی و خارجی، بومگردی ها، یکه‌تاز مهمانداری در ایران شده‌اند. در گوشه و کنار هر شهری از دریای شمال و جنوب گرفته تا عمق کویر، خانه‌هایی با رفت‌وروب و کمی تغییر، تبدیل به مهمانسرا‌هایی شده‌اند که نه‌تنها برای خود ایرانی‌ها جذاب است بلکه چشم گردشگران خارجی را هم گرفته است.

توماس وگمن، کارگذار بیمه سوئیسی یکی از این افراد بود.

بازدیدی که از ایران در سال ۲۰۱۹ داشت، آن‌چنان او را تحت تاثیر قرار گرفت که علی‌رغم اینکه هیچ تجربه نویسندگی نداشت، تصمیم گرفت کتابی دراین‌باره بنویسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «هنگام پرواز از تهران به زوریخ فهمیدم كه حتی یک كتاب هم درباره هتل‌های ایران وجود ندارد.»

 نتیجه عزم جزم وگمن این شد که حالا کتاب «شب‌های پارسی» ۱۶ بومگردی و اقامتگاه را در شهرهایی مانند تهران و شیراز تا روستایی در جزیره قشم، به خوانندگانش معرفی می‌کند.

سی ان ان به مناسبت انتشار این کتاب، نگاهی انداخته به تجربه وگمن و «بوتیک هتل‌های ایرانی» یا به قولی زیباترین هتل‌های ایران.

وگمن که از دیدن این بناهای بازسازی‌شده به وجد آمده می‌گوید: «با داشتن این‌ها چه نیازی به ساختمان جدید دارید؟»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Laft 17 (@laftseventeen)

«فکر می‌کنم به هر کشوری که سفر می‌کنید متوجه می‌شوید ذهنیت شما کاملاً متفاوت از واقعیت بوده است و اگر آن کشور کمی بسته‌تر باشد و افراد کمتری به آنجا سفر کنند که عکس‌ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، این اختلاف -واقعیت و ذهنیت قبلی – بیشتر خواهد بود. من فکر می‌کنم ایران کشوری کاملا بسته است، بنابراین احتمالاً تصور غلط بیشتری نسبت به سایر کشورها درباره آن وجود دارد. »

این خانه‌ها فقط یک اقامتگاه نیستند بلکه امکان یک تجربه منحصربه‌فرد را به وجود آورده‌اند. از کارگاه صنایع‌دستی گرفته تا رستوران‌های گیاهی، گالری هنری و برنامه‌های ویژه فرهنگی در آن‌ها پیدا می‌شود. جالب است که بسیاری از آن‌ها توسط زنان اداره می‌شوند.

او می‌گوید علاوه بر جستجو در اینترنت و اطلاعاتی که در وب‌سایت‌های گردشگری وجود داشت، «صاحبان این خانه‌ها هم مشتاقانه جاهای دیگری را به او معرفی می‌کردند. رزرو کردن هم بسیار آسان بود چون همه همدیگر را می‌شناسند.»

وگمن با اشاره به شرایط سیاسی می‌گوید: «کتاب من درباره هتل‌ها است نه سیاست» ایران کشور آزادی نیست اما رفتار مردم بسیار دوستانه است.

این اولین کتاب انگلیسی‌زبان است که وگمن در آن به هتل‌های ایران می‌پردازد. عکس‌های این کتاب را حامد فرهنگی انداخته است. همه‌گیری کرونا دامن این کتاب را هم گرفت و با ورشکستگی ناشر اول، ممکن بود اصلا به انتشار نرسد اما سرانجام به بازار آمد و با قیمت حدودا ۵۰ دلار می‌توانید آن را از وب‌سایت‌های فروش کتاب سفارش دهید.

بیشتر از سفر