نماینده مجلس سخنانش درمورد طرح محدودیت فضای مجازی را تکذیب کرد

ازجمله موارد مطرح‌شد در آن طرح، محدودیت‌ پیام‌رسان‌های خارجی و در نظر گرفتن مجازات حبس یا جزای نقدی برای انتشاردهندگان فیلترشکن‌ها است

رضا تقی‌پور، نماینده و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- تصویر از محمدرضا عباسی/ خبرگزاری مهر

درپی واکنش‌ها به سخنان رضا تقی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی، درمورد طرحی موسوم به «ساماندهی فضای مجازی» برای اعمال برخی محدودیت‌ها در فضای مجازی، او ضمن تکذیب سخنان خود، خبر «تدوین طرحی در مجلس درباره فیلترینگ» را شایعه دانست و از پیگیری قضایی موضوع خبر داد.

خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه، ۱۶ خردادماه، گفت‌وگویی با رضا تقی‌پور منتشر کرد که او در آن از طرحی با امضای ۱۷۰ نماینده مجلس برای «ساماندهی فضای مجازی» خبر داده و افزوده بود طرح در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

تقی‌پور در آن گفت‌وگو به بعضی جزئیات این طرح نیز اشاره کرده و ازجمله گفته بود که درصورت تصویب این طرح، «پیام‌رسان‌های خارجی در ایران مسدود می‌شوند، مگر اینکه قانون ما را بپذیرند».

پس از انتشار این گفت‌وگو، وب‌سایت‌های خبری دیگر، ضمن بازنشر آن، جزئیات کامل طرحی را که دی‌ماه سال گذشته ارجاع آن به کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام شده‌ بود، منتشر کردند. در این طرح، علاوه‌بر محدودیت پیام‌رسان‌های خارجی، به ضرورت احراز هویت کاربران در فضای مجازی، مجازات حبس یا جزای نقدی برای انتشاردهندگان فیلترشکن‌ها و مواردی دیگر اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم ساعتی پس از انتشار گفت‌وگو با رضا تقی‌پور، آن مصاحبه را حذف کرد و در مطلبی دیگر، از قول او نوشت که در مصاحبه اخیرش از «تلاش برای حمایت از کاربران فضای مجازی» صحبت کرده است و مجلس قصدی برای محدود کردن فضای مجازی ندارد. او افزود: «شایعات منتشر شده درباره قصد برخی نماینده‌ها برای فیلترینگ، یک دروغ و ادعای کذب وقیحانه است.»

اما تکذیب تقی‌پور تنها به برداشت‌ها از سخنانش محدود نماند. این نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، هرگونه اظهار نظر درمورد طرح مربوط به ساماندهی فضای مجازی را تکذیب کرد و گفت: «طرحی که در مجلس تدوین و ارائه کردم ارتباطی با موضوعات مطرح‌شده در خبر مذکور ندارد. او افزود، طرحی که اکنون در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دارد، «یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی» است. 

تقی‌پور درمورد مطلب منتشرشده در خبرگزاری تسنیم، گفت: «صحبت‌های مختلفی که طی ۸ ماه گذشته دیگران و بنده درباره طرح مذکور داشتیم، تقطیع و با استفاده از کلیدواژه‌های مطرح شده این خبر کذب را تولید و منتشر کردند.» او افزود که با اقدام قضایی موضوع را پیگیری خواهد کرد و «سایتی که این خبر را منتشر کرده نیز باید مستندات خود را ارائه دهد».

پیش‌تر اعلام شده بود که رضا تقی‌پور، مسئول فضای مجازی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی است، اما درپی این موضوع، مهدی دوستی سخنگوی ستادهای انتخاباتی ابراهیم رییسی، روز دوشنبه، ۱۷ خرداد، اعلام کرد که رضا تقی‌پور هیچ‌گونه سمتی در ستادهای انتخاباتی رئیسی ندارند. خبرگزاری تسنیم، در توضیح دلیل حذف گفت‌وگوی تقی‌پور نوشته بود: «با توجه به شیطنت رسانه‌های حامی روحانی، این خبر برای جلوگیری از شعبده‌بازی آنان و تبلیغات غیراخلاقی علیه نامزدهای جریان انقلابی از روی خروجی به صورت موقت حذف شد.»