اقدامی ناخوشایند برای چین؛ سناتورهای آمریکایی به تایوان سفر می‌کنند

پکن از پایان جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹، تایوان را بخشی از قلمرو خود تلقی می‌کند

تایوان که مستقل از پکن اداره می‌شود در مدارک رسمی از عنوان «کشور» استفاده می‌کند - MARVIN RECINOS / AFP

گروهی فراحزبی از سناتورهای ایالات متحده قرار است در سفری به این جزیره مورد نزاع در یکشنبه آینده، ۱۳ مه، با مقام‌های ارشد تایوانی دیدار کنند که احتمالا باعث افزایش تنش‌ها میان واشینگتن و پکن خواهد شد.

این هیئت سه نفره نمایندگان شامل کریس کونز و تمی داکورت، سناتورهای دموکرات و همچنین دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه است. به گفته آسوشیتدپرس، آقای کونز عضو کمیته روابط خارجه سنا و خانم داکورت و آقای سالیوان اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا هستند.

ایندیپندنت برای تایید این سفر تماس گرفته است.

آن‌طور که این سازمان به آسوشیتدپرس گفته در دیدار آن‌ها از موسسه آمریکایی تایوان قرار است دیداری نیز با «رهبران ارشد تایوان» داشته باشند. این دیدار در بحبوحه تنش‌های بالا گرفته میان ایالات متحده و چین اتفاق می‌افتد که دلیل آن حمایت آمریکا از ادعای تایوان در حاکمیت بر خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پکن از پایان جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹، تایوان را بخشی از قلمرو خود تلقی می‌کند و به تازگی در سال ۲۰۱۹ تهدید کرده است اگر تلاش‌هایی برای تجزیه تایوان از چین صورت پذیرد با نیروی نظامی واکنش نشان خواهد داد.

تایوان که مستقل از پکن اداره می‌شود در مدارک رسمی از عنوان «کشور» استفاده می‌کند و رابطه‌ای نزدیک ولی غیررسمی با ایالات متحده داشته است و در مدت ریاست‌جمهوری ترامپ هم سه هیئت نمایندگی آمریکایی از این جزیره دیدار کردند.

در ماه‌های اخیر، از جمله در دولت بایدن، کشتی‌های ایالات متحده آزادانه به دریانوردی در سراسر تنگه تایوان ادامه داده‌اند که باعث واکنش‌هایی خشمگینانه از طرف پکن و ارتش چین شده است.

سخنگوی فرماندهی ارتش شرق چین در ماه مه به آسوشیتدپرس گفت: «اقدام‌های ایالات متحده پیامی اشتباه به نیروهای استقلال‌طلب تایوانی می‌فرستد و به عمد وضعیت منطقه را مختل کرده و صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان به مخاطره می‌اندازد.»

© The Independent