فعالیت‌های توییتر در نیجریه تعلیق شد

توییتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی این تعلیق «عمیقا نگران‌کننده» است

توییتر نوشته تهدیدآمیز رئیس جمهوری نیجره را حذف کرده بود- REUTERS/Afolabi Sotunde

روز جمعه دولت نیجریه فعالیت‎‌های توییتر را در آن کشور به صورت نامحدود متوقف کرد. این اقدام دو روز بعد از آن انجام شد که غول شبکه‌های اجتماعی، مطلب منتشر شده «محمدو بوهاری»، رئیس جمهوری آن کشور، را حذف کرد. رئیس جمهوری نیجریه در یادداشت خود در توییتر، جدایی‌طلبان منطقه را به مجازات تهدید کرده بود.

بنا به گزارش رویترز، «لای محمد»، وزیر اطلاعات نیجریه، گفت که دولت به دلیل «استفاده مداوم از این شبکه برای فعالیت‌های تضعیف‌کننده ماهیت همکاری نیجریه»، دست به این تعلیق زده است.

محمد درباره نحوه این تعلیق یا جزئیات بیشتر از «فعالیت‌های تضعیف‌کننده آن» توضیحی نداده است. خبر آن تعلیق نیز در حساب توییتر وزارت اطلاعات اعلام شد.

یکی از دستیاران وزیر در پاسخ به سوال رویترز پیرامون جزئیات آن تعلیق، گفت: «صبر کنید و ببینید اوضاع چطور می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بررسی‌های رویترز در لاگوس و ابوجا، تارنمای توییتر از ساعات اولیه روز شنبه در برخی از دستگاه‌های تلفن همراه در نیجریه از دسترس خارج شد، در حالی که برنامه و تارنمای آن در برخی از دیگر از تلفن‌های همراه در دسترس بود.

توییتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی این تعلیق «عمیقا نگران‌کننده» است و «در صورت کسب اطلاعات بیشتر، خبرهای مربوط را به‌روز‌رسانی» خواهد کرد.

این شرکت فناوری آمریکایی اعلام کرد که بوهاری در آن یادداشت خود، گروه‌هایی را که در حمله به ساختمان‌های دولتی مقصر شناخته شده‌اند، به مجازات تهدید کرده بود که در واقع نقض قانون «رفتار خصمانه» در شبکه اجتماعی توییتر است.

در ماه آوریل، پس از آن که توییتر برای تأسیس اولین دفتر آفریقایی خود، غنا (کشور همسایه نیجریه) را برگزید، وزیر اطلاعات نیجریه با خشم واکنش نشان داد. او گفت که شرکت توییتر تحت تأثیر اظهارات نادرست رسانه‌ای درباره نیجریه، از جمله اعتراضات سال گذشته قرار گرفته است. 

در پی آن اعتراضات، محمد خواستار وضع قوانینی برای مبارزه با اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی شده بود.

سخنگوی شرکت «ایرتل»، از بزرگترین شرکت‌های تلفن همراه در نیجریه، از توضیح در این باره که آیا از طرف دولت نیجریه دستور مستقیمی برای تعلیق توییتر دریافت کرده است یا خیر، خودداری کرده است.

ام‌تی‌ان، بزرگترین شرکت مخابراتی تلفن همراه، نیز به پرسش‌ها و تماس‌ها پیرامون این امر واکنشی نشان نداده است.