غول‌های فناوری هم باید منصفانه مالیات بدهند

تدوین مقررات مالیات جهانی جدید

شرکت‌هایی مثل گوگل، آمازون و فیس‌بوک کمتر از آنچه که باید، مالیات می پردازند. Lionel BONAVENTURE / AFP

دگرگونی ریشه‌ای مقررات مالیات بین‌المللی كه سازمان هم‌كاری و توسعه‌ی اقتصادی(OECD) پیش‌نهاد کرده است شركت‌های بزرگ چندملیتی وادار خواهند شد حتی بابت معامله در كشورهایی كه در آن‌ها حضور فیزیكی هم ندارند مالیات بپردازند.

این تغییرات اساسی در حالی صورت می‌گیرد كه شركت‌های دیجیتالی دارای سودهای هنگفت مثل آمازون و گوگل، با تاسیس دفاتر خود در مناطق دارای مالیات پایین، حداقل مالیات را می‌پردازند.

آنخل گوریا دبیركل سازمان OECD می‌گوید: «برای رسیدگی به چالش‌های دیجیتالی شدن اقتصاد، پیشرفت‌های ملموسی داشته‌ایم. در این طرح عناصر مشترک پیش‌نهادهای مختلف موجود گرد آمده است و در آن از همکاری و مشارکت دولت‌ها، شركت‌ها، جامعه‌ مدنی، دانشگاه‌ها و مردم بیش از ۱۳۰ كشور استفاده شده است».

او افزود هدف نهایی آن است كه تمامی شركت‌های چند ملیتی «مالیات منصفانه‌شان را بپردازند».

این پیش‌نهاد گسستی از نظام كنونی است كه قدمت آن به دهه‌ ۱۹۲۰ می‌رسد زیرا در این پیش‌نهاد آمده است كه شركت‌ها در تمام جاهایی كه دارای «فعالیت‌های چشم‌گیر رو در رو با مصرف‌كننده» بوده و سودآوری داشته باشند باید مالیات بدهند.

سازمان OECD می‌گوید: اصل جدید ضروری است زیرا  شركت‌ها بی آن كه در كشوری حضور فیزیكی داشته باشند قادر به ارائه‌ خدمات بیشتر به مشتریان هستند.

به پیش‌نهاد این سازمان برای تعیین این كه شركتی دارای ارتباط «پایدار و چشم‌گیر» با كشوری هست یا خیر باید دید درآمدی كه از آن جا دارد چقدر است و آیا این مبلغ به میزان مشخص شده در آن كشور رسیده است یا خیر.

سازمان OECD هم‌چنین می‌گوید: پس از اینکه مشخص شد باید در كشوری از شركتی چندملیتی، حتی اگر در آن جا حضور فیزیكی نداشته باشد، مالیات گرفت، مسئله‌ بعدی که مطرح می شود این است كه از چه مقدار سود باید مالیات گرفت.

این سازمان این پیش‌نهاد مفصل را هم‌اكنون به نظرخواهی عمومی گذاشته‌‌است.

آقای گوریا خواهان همكاری بین‌المللی برای تدوین مقررات جدید مالیاتی شد و هشدار داد: اگر تا سال ۲۰۲۰ توافقی حاصل نشود خطر اقدام یك‌جانبه كشورها به شدت افزایش می‌یابد که برای اقتصاد جهان كه هم‌اكنون هم شكننده است، تبعات منفی به بار خواهد آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یك گروه كه بعید است به طرح سازمان OECD واكنش مثبت نشان دهد شبكه‌ عدالت مالیاتی است. آلكس كابام رییس اجرایی این گروه گفت: «هیچ عزمی در این پیش‌نهاد به چشم نمی‌خورد و پیچیدگی و عدم ‌قطعیت را افزایش می‌دهد به طوری كه «فراركنندگان از مالیات می‌توانند خود را پشت آن پنهان كنند».

كابام گفت: «برای اصلاح و تقویت نظام مالیاتی بین‌المللی ناکارآمدی كه به علت فرار مالیاتی شركت‌ها سالی ۵۰۰ میلیارد دلار از عایدات حكومت‌ها می‌كاهد، در هر قرن یك بار فرصت پیش می‌آید و به همین خاطر سازمان OECD تصمیم گرفته آستین بالا بزند».

سازمان OECD اكنون كسب‌وكارهایی را مطرح می‌كند كه مستقیماً «با مصرف‌كننده سروكار ندارند». اما اگر بخواهیم روشن‌تر بگوییم معلوم نیست كه شرکت‌های چندملیتی‌ كه با مصرف‌كننده سر و كار ندارند از پرداخت مالیات‌های شركتی شانه خالی نكنند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از اقتصاد