همکاری بیل‌ گیتس و وارن بافت برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای

ساخت این نیروگاه آزمایشی حدود هفت سال طول می‌کشد

بیل گیتس و وارن بافت، این رفقای میلیاردر، اقدام به احداث رآکتور هسته‌ای می‌کنند - FREDERIC J. BROWN / AFP

شرکت‌های برق تحت مدیریت بیل گیتس و وارن بافت این رفقای میلیاردر، نخستین طرح رآکتور ناتریوم را در وایومینگ راه‌اندازی خواهند کرد.

بنا به اعلام شرکت تراپاور که گیتس حدود ۱۵ سال پیش تاسیس کرد و شرکت برق پاسیفای کورپ که تحت مالکیت شرکت برکشایر هتوی متعلق به «بافت» است، مکان دقیق این رآکتور ناتریوم آزمایشی تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) اعلام خواهد شد.

با توجه به آنکه ایالت‌های آمریکا در پی کاهش انتشار کربن هستند این نیروگاه‌های پیشرفته کوچک که سوختشان با نیروگاه‌های متعارف فرق دارد و مبتنی بر فناوری عاری از کربن هستند، می‌توانند مکمل سایر نیروگاه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر مثل برق بادی و خورشیدی باشند.

وایومینگ در صدر ایالت‌های تولیدکننده زغال سنگ ایالات متحده قرار دارد و این واکنشگاه می‌تواند جانشین یک نیروگاه زغال‌ سنگی در حال بازنشستگی شود.

آقای گیتس در تماسی تصویری با نشستی خبری به میزبانی مارک گوردون، فرماندار جمهوری‌خواه، گفت: «به نظر ما ناتریوم قواعد بازی در صنعت انرژی را تغییر خواهد داد. وایومینگ بیش از یک قرن پیشتاز تولید انرژی بوده است و امیدواریم به کمک سرمایه‌گذاری ما در ناتریوم بتواند در ده‌ها سال آینده نیز پیشتازی خود را حفظ کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح، واکنشگاهی سریع و خنک‌شونده با سدیم به ظرفیت ۳۴۵ مگاوات می‌سازند که دارای ذخیره‌گاه انرژی متکی به نمک مذاب است تا بتوان در اوقات اوج تقاضا، ظرفیت خروجی را به ۵۰۰ مگاوات افزایش داد. شرکت تراپاور سال گذشته (۲۰۲۰) اعلام کرده بود که هزینه ساخت چنین نیروگاه‌هایی حدود ۱ میلیارد دلار است.

آقای گوردون می‌گوید: «این سریع‌ترین و پاک‌ترین مسیر ما برای کاهش کربن‌ است. نیروی هسته‌ای مشخصا بخشی از بالاترین راهبرد من در بخش انرژی است.»

وزارت انرژی ایالات متحده سال گذشته (۲۰۲۰) به شرکت تراپاور ۸۰ میلیون دلار اعتبار اولیه داد  تا بهره‌برداری آزمایشی فناوری ناتریوم را به اجرا درآورد و متعهد شده است تا در سال‌های آینده نیز اعتبارهای بیشتری تخصیص دهد که البته باید به تصویب کنگره برسد.

کریس لیوسک، رئیس و مدیرعامل تراپاور، می‌گوید ساخت این نیروگاه آزمایشی حدود هفت سال طول می‌کشد.

او در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در دهه ۲۰۳۰ به این نوع انرژی پاک در شبکه نیاز داریم.»

آقای لیوسک گفت با بهربرداری از این نیروگاه‌ها خطرهای دفع پسماند هسته‌ای هم کاهش می‌یابد زیرا در کل پسماند کمتری تولید می‌کنند.

جان باراسو، سناتور وایومینگ، هم می‌گوید با اجرای این طرح آزمایشی نه‌تنها برق عاری از کربن وارد شبکه می‌شود صنعت استخراج اورانیوم این ایالت هم که زمانی فعال بود دوباره جان می‌گیرد.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان