در خواست شهبانو فرح پهلوی از سازمان بهداشت جهانی: واکسن برای ایرانیان

کاخ سفید روز پنجشنبه از برنامه آمریکا برای اهدای ۲۵ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ مازاد خود به جهان خبر داد

شهبانو فرح پهلوی- PATRICK KOVARIK / AFP

شهبانو فرح پهلوی در نامه‌ای به رئیس سازمان بهداشت جهانی نوشت: «پیرو اظهارات اخیر [رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، جو بایدن] درباره اهدای بیست میلیون واحد از واکسن کرونای مورد تایید آمریکا به کشورهای نیازمند، امیدوارم بخشی از این محموله با دخالت مستقیم شما و زیر حمایت سازمان بهداشت جهانی، به مردم کشور من [ایران] اختصاص داده شود.»

در ادامه این نامه آمده است: «دولت ایران واکسیناسیون همگانی را به تعویق انداخته است و اکثریت بزرگی از مردم ایران مایه‌کوبی نشده‌اند و در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند.»

کاخ سفید روز پنجشنبه سوم ماه ژوئن از برنامه آمریکا برای اهدای ۲۵ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ مازاد خود به جهان خبر داد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که برای قادر ساختن کشورها به خرید واکسن‌های ‌آمریکایی، برخی محدودیت‌ها را لغو خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفت که آمریکا در ازای اهدای واکسن از کشورها چشم‌داشت سیاسی نخواهد داشت. بایدن وعده داده که آمریکا تا پایان ماه ژوئن- نهم تیرماه - حدود ۸۰ میلیون دوز واکسن را در سطح جهان توزیع خواهد کرد.

آقای بایدن گفت که ایالات متحده آمریکا از طریق برنامه واکسیناسیون جهانی برای کووید-۱۹، موسوم به «کوواکس»، حدود ۱۹ میلیون دوز واکسن اهدا خواهد کرد. در این برنامه، حدود شش میلیون دوز واکسن به آمریکای لاتین و منطقه کارائیب خواهد رفت، حدود هفت میلیون دوز روانه جنوب و جنوب شرق آسیا خواهد شد و حدود پنج میلیون دوز به آفریقا اختصاص خواهد یافت.

بایدن گفت که شش میلیون دوز باقیمانده نیز مستقیما از ایالات متحده به کشورهایی چون کانادا، مکزیک، هند و کره جنوبی تحویل داده خواهد شد.

بیشتر از جهان