پارلمان دانمارک قانون اخراج پناهندگان را تصویب کرد

سازمان ملل نگران است که اجرای این قانون باعث همه‌گیری آن در سایر کشورها شود

کمیسیون اروپا (مجری اتحادیه اروپا) سازگاری قانون اخیر مهاجرت دانمارک با تعهدات بین‌المللی را زیر سؤال برده است - Philip Davali / Ritzau Scanpix / AFP

دانمارک قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن می‌تواند به درخواست پناه‌جویان در خارج از اروپا رسیدگی کند. پارلمان این کشور ثروتمند اسکاندیناوی که به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی خود مشهور است، این قانون را با ۷۰ رأی موافق و ۲۴ رأی مخالف تصویب کرد. موضوعی که باعث عصبانیت طرفداران حقوق بشر، سازمان ملل و کمیسیون اروپا شده است.

به نوشته گاردین، این قانون تلاش‌های اتحادیه اروپا برای بازنگری در قوانین مهاجرت و پناهندگی در اروپا را پیچیده می‌کند. موضوعی که در اتحادیه اروپا نیز در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد.

در واکنش به تصویب این قانون، کمیسیون اروپا (مجری اتحادیه اروپا) سازگاری قانون را با تعهدات بین‌المللی دانمارک زیر سؤال برده است.

آدالبرت جانز، سخنگوی کمیسیون اروپا در این باره، گفت: «رسیدگی خارجی به ادعاهای پناهندگی، سؤالات اساسی بسیاری را در مورد دسترسی به مراحل پناهندگی و دسترسی مؤثر به حمایت ایجاد می‌کند. طبق قوانین موجود اتحادیه اروپا و تحت پیمان جدید مهاجرت و پناهندگی این کار امکان‌پذیر نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانمارک یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مواضع را در میان کشورهای اروپایی در مورد مهاجرت اتخاذ کرده که هدف آن پذیرش پناهندگان فقط تحت سیستم سهمیه‌بندی سازمان ملل است. قانون جدید به دانمارک اجازه می‌دهد تا پناهندگان را از خاک دانمارک به مراکز پناهندگی در یک کشور شریک برای بررسی پرونده و احتمالاً حمایت از آنها در آن کشور منتقل کند.

در همین رابطه، راسموس استوکلوند، سخنگوی امور مهاجرت حزب دولت، به رادیو تلویزیون دی آر گفت: «اگر برای پناهندگی در دانمارک درخواست کنید، می‌دانید که به کشوری خارج از اروپا بازگردانده می‌شوید و بنابراین امیدواریم که دیگر درخواست پناهندگی از دانمارک متوقف شود.»

با این حال دانمارک هنوز با یک کشور شریک به توافق نرسیده است، اما استوکلوند گفت که مذاکرات با چندین کشور انجام شده است.

شارلوت اسلنته، دبیر کل شورای پناهندگان دانمارک، گفت: «ایده مسئولیت رسیدگی به درخواست های پناهجویان در خارج از دانمارک، غیرمسئولانه است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) ماه گذشته هشدار داد که اگر سایر کشورها این روند را دنبال کنند ، اقدام دانمارک می‌تواند «یک رقابت در مسیر سقوط» باشد.

تعداد پناهندگان متقاضیان پناهندگی از دانمارک از ٢١٠٠٠ نفر در سال ٢٠١٥ ، یعنی زمانی که بیش از یک میلیون پناهنده عمدتا از خاورمیانه و آفریقا به سواحل اتحادیه اروپا راه یافتند، به  ١٥٠٠ متقاضی در سال جاری کاهش یافته است.

بیشتر از جهان