خورشیدگرفتگی در روزهای آینده؛ نمایش باشکوه «حلقه آتش» در راه است

این خورشیدگرفتگی ۱۰ ژوئن ظاهر رخ می‌دهد و فقط برای ساکنان آمریکای شمالی قابل‌ مشاهده است

خورشیدگرفتگی حلقه‌ای کامل، به‌دلیل منظره‌ای که با گذر ماه از مقابل خورشید ایجاد می‌کند، با نام «حلقه آتش» شناخته می‌شود‌ـ NASA Photo / Carla Thomas

خورشیدگرفتگی از نوع «حلقه آتش» هفته آینده بر فراز آمریکای شمالی پدیدار خواهد شد. این خورشیدگرفتگی حلقه‌ای‌ـ که در جریان آن، ماه از مقابل خورشید می‌گذرد و بخشی از نور آن را می‌پوشاند و حلقه‌ای فروزان ایجاد می‌کند- صبح روز دهم ژوئن ظاهر خواهد شد. این خورشیدگرفتگی فقط برای ساکنان آمریکای شمالی قابل‌ مشاهده خواهد بود و حتی آن‌جا نیز بسیاری از افراد، نمی‌توانند آن را کامل ببینند. فقط ساکنان اونتاریوی شمالی و کبک و همچنین ساکنان بخش‌هایی از گرینلند و روسیه، این خورشیدگرفتگی را «کامل» مشاهده خواهند کرد؛ با این همه، دیگران همچنان می‌توانند این خورشیدگرفتگی را به‌شکلی جزئی ببینند. خورشیدگرفتگی‌های جزئی‌تر، در بیشتر مناطق شمال شرقی ایالات متحده آمریکا و شرق کانادا قابل رویت خواهد بود.

خورشیدگرفتگی حلقه‌ای کامل، به دلیل منظره‌ای که با گذر ماه از مقابل خورشید ایجاد می‌کند، با نام «حلقه آتش» شناخته می‌شود. با گذر ماه از مقابل خورشید و به دلیل ابعاد نسبی آنها در آسمان، فقط لبه‌های روشن خورشید که به شکل حلقه‌ای فروزان و مشتعل پشت ماه ظاهر می‌شود، به چشم می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تماشای این چشم‌انداز کامل برای بسیاری از کسانی که در مسیر این خورشیدگرفتگی هستند (شامل نیویورک) ممکن نخواهد بود. برخی مناطق، به دلیل موقعیت مکانی که خورشید و ماه در یک امتداد قرار نمی گیرند، این خورشیدگرفتگی را به صورت کامل مشاهده نخواهند کرد. بقیه هم دید محدودی خواهند داشت زیرا بیشترین زمان خورشید گرفتگی، در واقع پیش از طلوع خورشید در آسمان، رخ خواهد داد.

اما با وجود همه این‌ها، بسیاری از مناطق‌ـ از بوستون تا وینیپگ و از شهر کبک تا چارلستون به پایین‌ـ صبح زود روز دهم ژوئن تا حدی رخداد خورشید‌گرفتگی را مشاهده خواهند کرد. هر کسی که در این مناطق باشد و به بالا نگاه کند، می‌تواند آن را ببیند و یافتن موقعیت این پدیده برخلاف سایر رصدهای آسمانی چندان دشوار نیست؛ هرچند در آسمان صاف هنگام طلوع خورشید، این پدیده بهتر به نظر خواهد رسید؛ منظره‌ای که ماه در آن مانند پَک-مَن (بازی رایانه‌ای Pac-Man) حفره‌ای در خورشید (یا شکل وارونه‌ای از هلال ماه) ایجاد می‌کند.

به ناظران این رخداد همچنین توصیه می‌شود اطمینان حاصل کنند هنگام تماشای خورشید، عینک محافظ مناسب یا تجهیزاتی از قبیل اتاقک تاریک (جعبه تاریک) داشته باشند. با اینکه روشنایی کامل خورشید، در مدت رخداد خورشیدگرفتگی تاریک و کم‌ می‌شود اما این نور همچنان چه در طول خورشیدگرفتگی و چه پس از آن، می‌تواند خطرناک باشد. رعایت نکردن اقدام‌های احتیاطی ممکن است به کسی که در حال تماشای خورشیدگرفتگی است آسیب جدی وارد کند. 

© The Independent

بیشتر از علوم