وقوع یکی از وخیم‌ترین بحران‌های اقتصادی یک‌و‌نیم قرن اخیر جهان در لبنان

در هفته‌های گذشته، قطعی برق در برخی مناطق به ۱۲ ساعت رسیده است

کاهش ذخایر ارزی کمبود‌ واردات کالاهای اساسی مانند دارو و سوخت را در پی داشته و مردم باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی پمپ بنزین منتظر بمانند-JOSEPH EID / AFP

بانک جهانی در گزارش جدیدی که روز سه‌شنبه منتشر کرد، گفت بحران اقتصادی شدیدی که لبنان با آن روبه‌رو است، احتمالا یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی بیش از ۱۵۰ سال گذشته در جهان است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بانک جهانی در گزارش خود نوشت که لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ با آمیزه‌ای از چالش‌های مختلف مواجه بوده است؛ از جمله بزرگ‌ترین بحران مالی و اقتصادی در زمان صلح. گسترش همه‌گیری کووید-۱۹ و انفجار مهیب سال گذشته در بندر بیروت، که یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای در تاریخ بود، دیگر چالش‌های جدی بودند که لبنان در این مدت با آنها درگیر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک جهانی تصریح کرد که بحران اقتصادی و مالی کنونی در لبنان، احتمالا جزو ۱۰ بحران بزرگ اقتصادی جهان و شاید هم یکی از سه بحران بزرگ اول از نیمه قرن نوزدهم به این سو باشد. بر اساس این گزارش، به دنبال کاهش ۶.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی لبنان در سال ۲۰۱۹ و کاهش ۲۰.۳ درصدی آن در ۲۰۲۰، پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی نیز این میزان، ۹.۵ درصد دیگر کاهش یابد.

بنا بر اعلام بانک جهانی، کشورها معمولا در زمان جنگ و درگیری‌های بزرگ است که چنین کاهش بزرگی را تجربه می‌کنند.

این گزارش دو روز پیش از سفر فرید بلهاج، نایب رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای بانک جهانی و میرزا حسین حسن، مدیر اجرایی آن به بیروت و دیدار آنها با مقام‌های ارشد لبنانی منتشر شده است.

اختلافات سیاسی ماه‌های گذشته و ناکامی در تشکیل دولت جدید -پس از کناره‌گیری حسن دیاب از مقام نخست‌وزیری در پی انفجار بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰- نیز به بحران اقتصادی در لبنان دامن زده است.

کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی در چند هفته گذشته، کمبود‌های شدیدی در واردات برخی کالاهای اساسی مانند دارو و سوخت را در پی داشته است و مردم برای تهیه بنزین باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی در انتظار بمانند.

در هفته‌های گذشته، قطعی برق در برخی مناطق به ۱۲ ساعت هم رسیده است.

بیشتر از اقتصاد