نخستین مدال جهانی وزنه‌برداری بر گردن یکتا جمالی

بلایی که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها سر زنان وزنه‌بردار می‌آورد

یکتا جمالی، نخستین مدال جهانی وزنه‌برداری زنان را برای ایران به‌ دست آورد. دختر نوجوان وزنه‌بردار، در هفتمین روز از «مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند»، با مهار یک‌ضرب، وزنه ۹۲ کیلوگرمی و بالا بردن دوضرب وزنه ۱۱۶ کیلویی موفق به دریافت مدال برنز و کسب عنوان سوم جهان شد.

یکتا جمالی که با شگفتی‌آفرینی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند موفق شد نخستین مدال جهانی را برای وزنه‌برداری ایران کسب کند از سال ۹۸ به تیم ملی بانوان ایران دعوت شده بود. او در سال ۸۳ در اصفهان به دنیا آمده و وزنه‌بردار دسته ۸۷ کیلوگرم تیم ملی وزنه‌برداری جوانان و زنان ایران است.

به گزارش ایسنا، در هفتمین روز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در تاشکند، یکتا جمالی در حرکت یک‌ضرب وزنه‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۲ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد ۹۲ کیلوگرم را برای خود ثبت کرد و در حرکت دوضرب نیز به ترتیب وزنه‌های ۱۰۵، ۱۱۱ و ۱۱۶ کیلوگرمی را بالای سر برد تا با ثبت رکورد ۲۰۸ کیلوگرمی عنوان سومی را در دسته ۸۷ کیلوگرم از آن خود کند.

تورسونای جبارووا از ازبکستان و الیزابت اووینز از آمریکا نفرات اول و دوم این گروه بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موفقیت یکتا جمالی در مسابقات تاشکند در حالی است که وزنه‌برداری زنان در ایران با وجود اینکه حدود چهار سال است به رسمیت شناخته شده، همچنان با محدودیت‌هایی همراه است.

«تیم ملی وزنه‌برداری بانوان ایران» در سال ۱۳۹۶ با رعایت اصول اسلامی در طراحی لباس رسمی، تشکیل شد اما دو سال طول کشید تا دختران وزنه‌بردار ایران موفق شوند روی تخته بروند و وارد رقابت‌های رسمی شوند. انتشار ویدیویی از گریه آیسان ادیب، وزنه‌بردار هشت‌ساله اهل اردبیل، در شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۶ گواهی است بر تلاش‌هایی که زنان وزنه‌بردار ایران برای کنار گذاشتن موانع کردند.

آیسان قرار بود در افتتاحیه مسابقات بین‌المللی جام فجر در اهواز وزنه بزند اما مسئولان حراست مانع او شدند. ویدئوی گریه آیسان با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها روبه‌رو شد.

حدود دو سال بعد بالاخره دختران وزنه‌بردار موفق شدند به طور رسمی در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۸ حضور داشته باشند.

الهام حسینی، پوپک بسامی، ابریشم ارجمندخواه، پریسا جهانفکریان، اعضای نخستین تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران بودند که به مسابقات جهانی راه یافتند و در سال ۱۳۹۸ الهام حسینی با کسب مدال برنز جام بین‌المللی «نعیم سلیمان اوغلو» در ترکیه موفق شد نخستین مدال‌آور زن ایران در رشته وزنه‌برداری باشد.

کسب عنوان سومی برای الهام حسینی نخستین زن مدال‌آور تشویق اورسلا پاپاندری، نایب‌رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، را نیز در پی داشت و او با انتشار عکسی از سیده الهام حسینی در صفحه شخصی خود نوشت: «نخستین مدال بزرگسالان زنان ایران را به الهام حسینی و فدراسیون وزنه‌برداری ایران تبریک می‌گویم.»

زنان وزنه‌بردار ایران راه زیادی در پیش دارند آن‌ها علاوه بر اینکه باید برای رسیدن به جایگاه مورد قبول خود و موفقیت در عرصه‌های جهانی تلاش کنند، چالش بزرگتری نیز در داخل کشور دارند و آن پشت سر گذاشتن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی است که مانعی در مسیر پیشرفت آن‌ها می‌شود.

چندی پیش داریوش ارجمند، هنرمند نزدیک به حکومت ایران، در مصاحبه‌ای از وزنه‌برداری زنان انتقاد کرد و مدعی شد که وزنه زدن به بدن زن‌ها آسیب می‌رساند، گفته‌های او واکنش‌های زیادی در پی داشت؛ الناز باجلانی، عضو تیم وزنه‌برداری زنان در پاسخ به داریوش ارجمند گفت: «مدال‌آوران رشته وزنه‌برداری فقط سهراب مرادی و کیانوش رستمی نیستند. متاسفانه آقای ارجمند بدون داشتن اطلاعات کامل و لازم در این رابطه صحبت‌هایی را داشتند که کاملا اشتباه بود و نشان داد که واقعا بدون داشتن آگاهی لازم از فیزیولوژی بدن زنان و حتی رشته وزنه‌برداری فقط نظر خودشان را مطرح کردند که درست هم نبود.»

بیشتر از ورزش