لورانس د کار، نخستین رئیس زن موزه لوور در ٢٢٨ سال اخیر

موزه باید بتواند نسل جدید بازدیدکننده‌ها را از هر سنی و از هر زمینه اجتماعی و فرهنگی به خود جلب کند

این مورخ ۵۴ ساله در طول حضور در اورسی، در مورد حمایت از احیای مجدد آثار غارت شده توسط نازی‌ها موضع گرفته است - ALAIN JOCARD / AFP

فرانسه چهارشنبه هفته گذشته لورانس د کار را به‌عنوان رئیس جدید موزه لوور منصوب کرد. این اولین باری است که یک زن پس از بیش از دو قرن، ریاست بزرگ‌ترین موزه جهان را عهده‌دار خواهد شد.

خانم د کار پیش از این موزه اورسی را اداره می‌کرد که یکی از موزه‌های برجسته پاریس و مرتبط با هنر قرن نوزدهم است.

به گزارش فرانس ۲۴، میراث مدیریت وی در آنجا شامل افزایش تعداد بازدیدکنندگان جوان و دادن فضای فیزیکی بیشتر به هنر و بازدید کنندگان بوده است. این مورخ ۵۴ ساله در طول چهار سال حضور در اورسی، در مورد برخی موضوعات بحث برانگیز، از جمله حمایت از احیای مجدد آثار غارت شده توسط نازی‌ها موضع گرفته است.

او در آوریل در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک موزه بزرگ باید با تاریخ روبه‌رو شود، از جمله با نگاهی به تاریخ مؤسسات خود ما.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در تصمیم دولت فرانسه برای اورسی برای تحویل دادن نقاشی «گل سرخ» گوستاو کلیمت، به وراث صاحب قبلی آن، نقش مهمی داشت. نازی‌ها آن را در سال ۱۹۳۸ در وین از او ربودند. تحت هدایت د کار، نمایشگاه «مدل‌های سیاه: از جریکولت تا ماتیس» در سال ۲۰۱۹ ، با نمایش چهره‌های سیاه‌پوست در هنرهای تجسمی، به بررسی مسائل نژادی و اجتماعی پرداخت. 

او در همین رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت که نمایش‌های یک موزه باید «مسائل مهم جامعه» را منعکس کند و از این رو باید بتواند نسل جدید بازدید کننده‌ها را از هر سنی و از هر زمینه اجتماعی - فرهنگی به خود جلب کند.

د کار که از خانواده نویسندگان و روزنامه‌نگاران است، از ماه سپتامبر جانشین ژان لوک مارتینز، رئیس فعلی لوور می‌شود که بسیاری اعتبار دسترسی به موزه و نخبه‌سالاری او را بیشتر می‌دانند. قبل از اینکه بازدید از موزه لوور به دلیل همه‌گیری کووید -۱۹ کاهش یابد، او توانسته بود به رکورد سالانه بازدیدکننده بیش از ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ دست یابد. 

موزه لوور، معروف به خانه مونالیزا، بزرگ‌ترین موزه هنر جهان است. این نمایشگاه در سال ۱۷۹۳ و پس از انقلاب فرانسه با نمایشگاهی بیش از ۵۰۰ نقاشی افتتاح شد. این موزه در حال حاضر صدها هزار قطعه هنری دارد و کمتر از ۱۰ درصد کل آثار آن در معرض نمایش دائمی است.

بیشتر از فرهنگ و هنر