خط و نشان فرمانده ناجا: دعوت به رای ندادن، برخورد قضایی در پی دارد

شماری از کنشگران سیاسی ایران در رسانه‌های اجتماعی خواستار تحریم انتخابات شده‌اند

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)-ATTA KENARE / AFP

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)  روز هفتم خرداد تهدید کرد که «پلیس و دستگاه قضایی طبق قانون با کسانی که مردم را به شرکت نکردن در انتخابات دعوت می‌کنند، برخورد خواهد کرد».

حسین اشتری در جلسه ویژه مسئولان هیئتهای مذهبی و مداحان، با اشاره به مشکلات و فشارهای اقتصادی بر مردم گفت: «اگر می‌خواهیم این مشکلات حل شود، باید در ۲۸ خرداد، به عنوان یک تکلیف شرعی و الهی و ملی، پای صندوق رأی بیاییم.»

فرمانده نیروی انتظامی هیئت‌ها و جلسات مذهبی را دعوت کرد تا با استفاده از «نفوذ و اعتبار» خود، «همه را پای صندوق‌های رای بیاورند».

اواخر اردیبهشت ماه امسال،  ۲۳۱ کنشگر سیاسی، از جمله چهره‌های سیاسی، خانواده جانباختگان سیاسی در زندان‌های ایران، ناپدیدشدگان، فعالان اجتماعی و کنشگران فرهنگی ایران در نامه‌ای سرگشاده خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها خطاب به مردم ایران نوشتند:‌ «انتخابات نمایشی ریاست جمهوری اسلامی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را تحریم کنیم تا حکومت ضد مردمی کنونی تداوم نیابد.»

در روزهای گذشته یک کارزار سراسری دیگر با عنوان «رأی بی‌رأی» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است که شرکت‌کنندگان در آن نیز خواستار تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شده‌اند.

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و حذف تمامی اصلاح‌طلبانی که نام‌نویسی کرده بودند، اعتراض‌های فراوانی از سوی افراد نزدیک به اصلاح‌طلبان در ایران مطرح شد و جبهه اصلاحات در روز هفتم خرداد، با انتشار بیانیه‌ای شورای نگهبان را به انجام «اقدامی از پیش زمینه‌سازی‌شده»‌ برای حذف نمایندگان همه جریان‌های سیاسی «به‌غیر از یک جریان مشخص» متهم کرد و آن را عامل «ضربه‌ای شدید به اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رای»‌ خواند.

این بیانیه همچنین اقدام شورای نگهبان را «حذف مردم از فرایند تصمیم‌گیری در امور کشور‌» توصیف کرد و گفت:‌ «گروهی مصرانه می‌خواهند کاری کنند که صاحبان سلائق مختلف سیاسی در انتخابات شرکت نکنند و انتخابات با یک سلیقه خاص برگزار شود.»

پیشتر بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی عضو جبهه اصلاحات ایران، به طور جداگانه و با اعتراض به رد صلاحیت نامزدهای این جناح، گفته بودند که از هیچ نامزدی حمایت نمی کنند و در انتخابات شرکت نخواند کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در ۲۸ خرداد برگزار شود.