جبهه اصلاحات ایران رد صلاحیت‌ها را اقدامی «از پیش زمینه‌سازی‌شده» خواند

«جبهه اصلاحات نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد»

نخستین جلسه جبهه اصلاحات ایران یا همان نهاد اجماع‌ساز انتخاباتی اصلاح‌طلبان در  بهمن‌ماه ۱۳۹۹- تصویر از خدابخش مالمیر/ جماران

جبهه اصلاحات ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، رد صلاحیت‌ گسترده داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری را اقدامی «از پیش زمینه‌سازی‌‌شده» دانست و اعلام کرد که در این انتخابات نامزدی ندارد.

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه و حذف تمامی اصلاح‌طلبانی که نام‌نویسی کرده بودند، اعتراض‌های فراوانی مطرح شد و بعضی نیز چشم به مداخله احتمالی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حکم حکومتی برای افزودن یک یا چند نفر به فهرست نامزدها داشتند، اما با گذشت چند روز، به نظر نمی‌رسد تغییری در فهرست نامزدهای انتخابات در پیش باشد. 

جبهه اصلاحات ایران متشکل از احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب در ایران، روز جمعه، هفتم خردادماه، با انتشار اطلاعیه‌ای، فرآیند رسیدگی شورای نگهبان به صلاحیت‌ داوطلبان و حذف نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور «به‌غیر از یک جریان مشخص» را اقدامی «از پیش زمینه‌سازی‌شده» خواند و آن را عامل «ضربه‌‌ای شدید به اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رای» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه با اشاره به حذف همگی ۹ نامزد معرفی‌شده جبهه اصلاحات ایران که برای انتخابات نام‌نویسی کرده بودند، آمده است: «جبهه می‌خواست از میان آن‌ها نامزد نهایی‌اش را انتخاب کند. اما با رد صلاحیت همهٔ آن‌ها، اینک جبهه نامزدی برای معرفی به مردم در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.»

جبهه اصلاحات ایران در این بیانیه، اقدام شورای نگهبان را نه‌تنها حذف اصلاح‌طلبان، که «حذف مردم از فرآیند تصمیم‌گیری در امور کشور» دانسته و نوشته است: «گروهی مصرانه می‌خواهند کاری کنند که شما مردم و صاحبان سلائق مختلف سیاسی در انتخابات شرکت نکنید و انتخابات با حضور حداقلی شرکت‌کنندگان و یک سلیقه خاص برگزار شود.»

پیش از این، بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی عضو جبهه اصلاحات ایران، هریک به‌طور جداگانه با اعتراض به رد صلاحیت فله‌ای نامزدهای اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارند و از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنند. بسیاری از چهره‌های شاخص اطلاح‌طلبان نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.    

انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سه هفته آینده، در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.