«تذکر» شورای نگهبان به صادق لاریجانی پس از اعتراض به رد صلاحیت‌ها

لاریجانی نهادهای امنیتی را به «تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان» متهم کرده بود

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان- عکس از تسنیم

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید درباره انتقاد صادق لاریجانی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به او «تذکر داده» است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، عباسعلی کدخدایی روز جمعه گفت: «در مورد صحبت‌های آقای آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم. در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضا متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسئله وجود دارد.»

صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، که خودش از فقهای شورای نگهبان است، روز سه‌شنبه عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی را در بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خردادماه غیرقابل دفاع خواند و گفت: «از این رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم.»

او در توییتی نوشت: «سبب این نابه‌سامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزآینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند، خود عامدانه چیزی بر آن بیافزاید!!»

لاریجانی که پس از برکناری از ریاست قوه قضاییه، اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، افزود: «هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای نگهبان صلاحیت علی لاریجانی، برادر صادق لاریجانی را که دوازده سال رئیس مجلس شورای اسلامی و پیش از آن هم رئیس صدا و سیمای حکومتی ایران بود، رد کرد.

صادق لاریجانی یک روز پس از انتقاد تندی که به شورای نگهبان کرد، حرف خود را پس گرفت و گفت که «اگر در بیان سخنان روز گذشته اینجانب قصوری وجود داشت آن را اصلاح می‌کنم». با این حال، او افزود که گفته‌هایش «از سر دغدغه و با هدف افزایش اقتدار و اعتمادسازی شورای نگهبان بود».

روز جمعه، عباسعلی کدخدایی درباره روند عدم تایید صلاحیت برخی کاندیدا‌ها در این دوره گفت: «نمی‌توانم تک تک پرونده‌ها را باز کنم و همه مسائل را بگویم و برای ما منع قانونی و شرعی وجود دارد. به عبارتی مسائلی که در جلسه خصوصی شورای نگهبان گفته شده است را بنده نمی‌توانم در جلسه عمومی مطرح کنم. شورای نگهبان یک شخص واحد نیست و تصمیمات، خروجی کل شورا است. به این سازوکار قانونی، نمی‌توان سلیقه گفت و اعضای شورا، برخی مستندات را قبول دارند و برخی را  قبول ندارند و رای نمی‌دهند.»