دفاع شورای نگهبان از عملکرد خود: جای شکایت نیست

سیامک ره‌پیک: صرف این‌که بستگان درجه یک داوطلبی مقیم خارج از کشور باشد، نمی‌تواند دلیلی برای عدم احراز صلاحیت او باشد

سیامک ره‌پیک، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان- عکس از ایرنا

به دنبال اعلام فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز سه‌شنبه و انتقاد‌ها از عملکرد شورای نگهبان، مقام‌های شورا از روند بررسی صلاحیت‌ها دفاع کرده و می‌گویند جای شکایت نیست.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان این که پیش از ارسال پرونده داوطلبان واجد شرایط به شورا کارشناسان روی آنها کار کرده‌اند، گفت ما در تعیین آن ۴۰ نفری که شرایط اولیه را دارا بودند نقش و دخالتی نداشتیم.

سیامک ره‌پیک، که خود از اعضای حقوقدان شورای نگهبان است، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت حدود ۱۰ پرونده را دو بار بررسی و دو بار رای گیری کردیم و یک پرونده را سه بار رای گیری کردیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه، با اشاره به برخی شائبه‌ها درباره دلیل رد صلاحیت یکی از نامزدها گفت، صرف این که داوطلبی بستگان درجه یک او مقیم خارج از کشور باشد، نمی‌تواند دلیلی برای عدم احراز صلاحیت او باشد.

اشاره او به علی لاریجانی است که دختر او در ایالات متحده اقامت دارد و برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا پیشتر گفته بودند به همین دلیل رئیس سابق مجلس نباید در کارزار انتخابات وارد شود.

در فهرست اعلام شده شورای نگهبان هفت نفر تایید صلاحیت شده‌اند و چهره‌هایی مطرحی مانند علی لاریجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در آن دیده نمی‌شود.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی برادر علی لاریجانی و رئیس سابق قوه قضائیه، پیشتر انتقاد تندی را علیه شورای نگهبان که خود که یکی از شش عضو فقیه آن است مطرح کرد و آن را غیرقابل دفاع دانست.

همزمان، رسانه‌های ایران از نامه حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که او در آن خواستار تغییراتی در فهرست اعلامی شورای نگهبان شده است.

ساعاتی بعد، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که نتایج تایید صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد قطعی و نهایی است و قانونگذار مرحله‌ای برای رسیدگی به اعتراض و شکایت لحاظ نکرده است.

۵۹۲ نفر برای نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران داوطلب شده بودند که تنها هفت نفر تایید شدند.

ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، افرادی هستند که صلاحیت آنها برای شورای نگهبان احراز شده است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین و اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری کنونی، از شخصیت‌هایی هستند که با وجود سابقه فعالیت در سطوح بالا، اکنون از دید شورای نگهبان صلاحیت خدمت ندارند.

مصطفی تاجزاده، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که عدم احراز صلاحیت او قابل پیش بینی بود و خود او نیز انتظاری غیر از این نداشت، می‌گوید «کار از مهندسی انتخابات گذشته و به انتصابات رسیده است.»