آقا تهرانی: به دلیل رد پرونده یک فرد که نمی‌توان کافه را به هم زد

«افراد رد صلاحیت شده باید بروند خود را اصلاح کنند»

مرتضی آقاتهرانی معترضان به شورای نگهبان را تهدید کرد - عکس از ایرنا

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته به رد صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری اظهار داشت در هر جای دنیا، هر مدرسه، هر دانشگاه و یا اداره‌ای که پرونده فرد مورد قبول قرار نمی‌گیرد که نمی‌توان کافه را به هم زد. افراد باید بروند ایرادات خود را رفع کنند.

به گزارش برنا، مرتضی آقا تهرانی افزود افراد رد صلاحیت شده باید بروند خود را اصلاح کنند اگر نقاط ضعفی دارند از طریق قانون آن را برطرف کنند.

او تأکید کرد: «نباید مردم را بترسانیم برای اینکه نظام زیر سؤال برود، اینها راهش نیست، نظام به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، کمی تحملتان می‌کنند بعد هم جمعتان می‌کنند.»

در پی اعلام رسمی نتایج تأیید صلاحیت‌های شورای نگهبان، مشخص شد که حتی بسیاری از چهره‌های نزدیک به حاکمیت و اصول‌گرا نیز نتوانستند از سد این شورا عبور کنند. برخی از این افراد حتی هم‌اکنون نیز منصوب رهبر جمهوری اسلامی در نهادهای مختلف هستند. این موضوع با واکنش شدید حامیان آنها مواجه شد به طوری که بر اساس نظرسنجی ایسپا بلافاصله پس از اعلام نظر شورای نگهبان، آمار مشارکت در انتخابات ۷ درصد کاهش یافته است.

در همین راستا، علی لاریجانی، رئیس سه دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده علی خامنه‌ای در مذاکرات با چین، پس از رد صلاحیت خود، در بیانیه‌ای خطاب به مردم گفت که با توصیه مراجع به میدان آمده بوده است و برای تأیید صلاحیت خود رایزنی نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز ضمن ابراز تأسف اعلام کرد که تکلیف از او ساقط شده است.

محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌جمهور دو دوره جمهوری اسلامی هم پس از رد صلاحیت با انتقاد تند از شورای نگهبان، گفت که کشور در مسیر فروپاشی است.

همچنین، شهین دخت مولاوردی، معاون سابق حسن روحانی در امور زنان نیز در واکنش به رد صلاحیت‌ها در توییتی نوشت: «مشارکت حداقلی، مشروعیت سیاسی و قدرت چانه‌زنی دولت منتخب را در تعاملات ملی و بین‌المللی زیر سؤال می‌برد.»

مصطفی تاجزاده، یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده نیز در بیانیه‌ای رد صلاحیت‌ها را «غیرقانونی» دانست و گفت «در جهت لغو نظارت استصوابی و پایان بخشیدن به مهندسی انتخابات توسط حزب پادگانی و آزادکردن انتخابات خواهم کوشید.» این نامزد اصلاح‌طلب در بخشی از بیانیه خود گفت، «کار از مهندسی انتخابات گذشته و به انتصابات رسیده است.»

بیشتر از