«دختر زاکانی پا به ماه بود، باید سوئیس زایمان می‌کرد»

«معلم‌های دخترانم می‌گفتند هوای این‌ها را داشته باشید، خاصند. دخترم گفت می‌خواهم در رشته‌ای که در داخل ایران نیست تحصیل کنم؛ گفتم استقبال می‌کنم که تو بروی این پرچم افتخار را بگیری»

ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، گزارش‌ها درباره دوتابعیتی بودن دختر او و محل تولد نوه‌اش را «شایعه» خواند.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره زندگی و تحصیل دختر زاکانی در سوئیس و تولد نوه‌اش در این کشور منتشر شده است.

موضوعی که برخی بر این باورند دلیل رد صلاحیت برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری در این دوره بوده است.

اما ستاد انتخاباتی زاکانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واقعیت این است که شایعه دوتابعیتی‌بودن و سکونت دائم در سوئیس صحت نداشته و وی حدود یک ‌سالی ‌است که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگریی از این بیانیه آمده است: «در خصوص تولد نوه علیرضا زاکانی در سوئیس نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمان به دنیا آمدن وی، همزمان با پایان ترم دوم تحصیل دخترشان بوده و چون تاریخ تولد نوه ایشان تنها دو روز با امتحان آخرشان فاصله داشته عملا امکان تولد کودک در ایران وجود نداشته است.»

این بیانیه می‌گوید دختر زاکانی از بورسیه استفاده نکرده و در رشته‌ «علوم اجتماعی محاسباتی» که معادلی در دانشگاه‌های ایرانی ندارد در سوئیس تحصیل کرده است.

زاکانی روز گذشته در این زمینه گفته بود: «معلم‌های دخترانم می‌گفتند هوای این‌ها را داشته باشید، خاصند. دخترم گفت می‌خواهم در رشته‌ای که در ایران نیست تحصیل کنم. گفتم استقبال می‌کنم که تو بروی این پرچم افتخار را بگیری.»

مرداد ماه گذشته، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات معاون قوه قضاییه که خواستار ممنوعیت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور شده بود، گفته بود: «طرح ممنوعیت به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها در پست‌های محرمانه در دستورکار کمیسیون است که تبصره ممنوعیت تحصیل و زندگی فرزندان مقامات در خارج را هم به آن الحاق می‌کنیم.»

شماری از فرزندان مقامات ارشد جمهوری اسلامی از حسن روحانی تا علی لاریجانی و معصومه ابتکار در خارج از کشور اقامت دارند.

آبان‌ماه گذشته، محمد غرضی، وزیر پیشین نفت ایران در گفت‌و گو با خبرآنلاین با اشاره به دعوای بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان گفت که پنج هزار تن از فرزندان مدیران اصلاح‌طلب و اصول‌گرا که در آمریکا هستند، امتیازات را بین خودشان تقسیم کرده‌اند و اصلاً مشخص نیست که او پسر یک اصول‌گرا است یا پسر یک اصلاح‌طلب.

سال‌ها قبل نیز عليرضا سليمی، عضو كميسيون آموزش مجلس، گفته بود «سه‌هزار نفر از آمار دانشجويان ايرانی خارج از كشور مربوط به فرزندان مسئولان است و مجلس آنهایی که با استفاده از رانت مهاجرت کرده‌اند را بازمی‌گرداند.»

گفتنی است، علیرضا زاکانی سال‌ها نماینده مجلس شورای اسلامی بود و اکنون رئیس مرکز پژوهش‌هایی مجلس شورای اسلامی و نماینده قم است.