وزیران خارجه آمریکا و عربستان سعودی تلفنی گفت‌وگو کردند

شاهزاد فیصل بن فرحان و آنتونی بلینکن، درباره «شراکت استراتژیک»‌ میان دو کشور و «همکاری برای مقابله با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای» گفت‌و‌گو کردند

شاهزاد فیصل بن فرحان آل سعود و آنتونی بلینکن، درباره «شراکت استراتژیک»‌ صحبت کردند - AFP 

تلویزیون دولتی عربستان سعودی از گفت‌‌وگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور و همتای آمریکایی‌اش خبر داد و گفت شاهزاد فیصل بن فرحان آل سعود و آنتونی بلینکن، درباره «شراکت استراتژیک»‌ میان دو کشور و «همکاری برای مقابله با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای» صحبت کردند.

پیشتر در تاریخ ۱۷ مه - ۱۰ روز پیش - روسای دستگاه دیپلماسی آمریکا و عربستان سعودی در مورد «روابط راهبردی» بین دو کشور و «راه‌های بهبود آنها در تمامی عرصه‌ها به اضافه تحولات مهم، که مهم‌ترینشان در فلسطین و در منطقه است» گفت‌وگو کرده‌ بودند.

آن زمان سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در عربستان سعودی است، خواهان توقف حملات اسرائیل به غزه شده و آن‌را محکوم کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه روز پنجشنبه (۲۷ مه) پایان یافت. وزیر خارجه آمریکا برای تثبیت آتش‌بس میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه، در اورشلیم با رهبران اسرائیلی و در رام‌الله با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کرد. او همچنین در قاهره و امان با رهبران مصر و اردن ملاقات کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت که بلینکن همچنین با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر گفت‌وگو کرد.

پرایس گفت که وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزیران خارجه عربستان سعودی و قطر، بر اهمیت حمایت بین‌المللی از تلاش‌های انسان‌دوستانه و همچنین عملیات بازسازی نوار غزه تاکید کرد.

آنتونی بلینکن پیشتر در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله از اختصاص بودجه واشینگتن برای کمک به بازسازی غزه خبر داد و گفت آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد که این بودجه در جهت منافع حماس خرج نخواهد شد. سازمان اسلام‌گرای حماس در نوار غزه، از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است.