گفت‌وگوی وزرای خارجه سعودی و آمریکا در مورد فلسطین

نتانیاهو گفته است که حمله به غزه «مدت‌زمانی طول خواهد کشید»

فیصل بن فرحان و بلینکن در مورد روابط راهبردی بین دو کشور و تحولات مهم ازجمله در فلسطین گفت‌وگو کرده‌اند- تصاویر از AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، در گفت‌‌وگو با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، به آخرین تحولات «فلسطین و منطقه» پرداخت. این خبر را خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در روز یکشنبه (۱۶ مه) منتشر کرد.

در گزارش این خبرگزاری می‌خوانیم که فیصل بن فرحان و بلینکن در مورد «روابط راهبردی» بین دو کشور و «راه‌های بهبود آنها در تمامی عرصه‌ها به اضافه تحولات مهم، که مهم‌ترینشان در فلسطین و در منطقه است» گفت‌وگو کرده‌اند.

عربستان سعودی حمله اسرائیل به نوار غزه را به شدت محکوم کرده است.

سازمان همکاری اسلامی که متشکل از ۵۷ کشور از جمله ایران و عربستان سعودی است روز یکشنبه خواهان توقف حملات اسرائیل به غزه شد و آن‌را محکوم کرد. این سازمان به «جنایات نظام‌مند» اسرائیل علیه مردم فلسطین اعتراض کرد.

این بیانیه در پی نشست مجازی سازمان بود که در آن ریاض تجاوز به اماکن مقدس مسلمانان در بیت‌المقدس (اورشلیم) و اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان در منطقه شیخ جراح واقع در شرق این شهر را نیز محکوم کرد.

این سازمان، که مقر آن در عربستان سعودی است، شورای امنیت سازمان ملل را به بی‌عملی محکوم کرد. از میان کشورهایی که اکثریت مسلمان دارند در حال حاضر، تونس عضو شورای امنیت است.

مالزی، اندونزی و برونئی روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای جداگانه خواهان نشست فوری مجمع عمومی سازمان ملل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی به همراه بحرین و امارات متحده عربی خواهان برقراری آتش‌بس شده‌اند. ابوظبی و منامه سال گذشته به همراه دو کشور عربی دیگر (سودان و مراکش) «پیمان ابراهیم» را برقرار کردند که بر اساس آن اسرائیل  را به رسمیت شناختند.

ریم الهاشمی، وزیر مشاور همکاری بین‌المللی امارات، خواهان کاهش تنش‌ها شده است.

هادی عمرو، دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا، که برای میانجیگری در اسرائيل به سر می‌برد روز یکشنبه با بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور و سایر مقام‌های آن، دیدار کرد اما هنوز معلوم نیست تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس به کجا برسد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با حضور در برنامه (face the nation) «رو به ملت» شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت معلوم نیست درگیری کنونی چه زمانی به متوقف شود و تاکید کرد: «ما هر کار لازم باشد برای برقراری نظم و آرامش می‌کنیم. این کار مدت‌زمانی طول خواهد کشید.»

طی درگیری‌های کنونی که از هفته قبل آغاز شدند، دست‌کم ۱۹۲ شهروند فلسطینی و ۱۰ شهروند اسرائيلی کشته شده‌اند. گروه حماس که از طرف آمریکا و بسیاری کشورهای دیگر تروریستی دانسته می‌شود با راکت به اسرائيل حمله می‌کند. حکومت ایران تامین‌کننده اصلی مالی و نظامی حماس است.

به غیر از آمریکا، مقام‌های مصر و قطر نیز برای برقراری آتش‌بس تلاش کرده‌اند.

موسی ابو مرزوق، معاون رهبر حماس، روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون اسرائيل گفت: «اگر به آتش‌بس برسیم بر اساس شرایط ما خواهد بود نه شرایط اسرائيل. اگر اسرائیل نخواهد توقف کند ما هم متوقف نمی‌شویم.»