پیام تسلیت شهبانو فرح پهلوی به مناسبت درگذشت اسماعیل خویی

تمجید از فعالیت فرهنگی، هنری و ایران‌دوستی شاعری که از میان ما رفت

عكس از سالار خسروجردی- Facebook: @esmail.khoei

شهبانو فرح پهلوی با انتشار پیامی، درگذشت شاعر و نویسنده شهیر ایرانی، اسماعیل خویی را تسلیت گفت.

شهبانو در این پیام، فقدان اسماعیل خویی را ضایعه‌ای اندوه‌بار  برای ایران، ادبیات ایران و دوستداران شعر فارسی در سراسر جهان توصیف کرده است.

اسماعیل خویی  روز سه شنبه چهارم خردادماه در سن ۸۳ سالگی در بیمارستانی در لندن درگذشت.

شهبانو فرح پهلوی در پیام خود خویی را شاعری دانست که در دوران فعالیت ادبی‌اش در مبارزه با دشمنان ایران، افشاگری نادانی، خودکامگی و واپس‌گرایی نقش مهمی داشت.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: « اشعار چهار دهه اخیر شادروان اسماعیل خویی، فراخوانی است به همدلی، همبستگی و گفتگویی. گفتگویی است به زبانی رسا و شیوا با همه ایرانیان که در پاسداری از گنجینه سرشار ادبیات و فرهنگ ایران بزرگداشت پرچم سه‌رنگ و شیر و خورشید ایران به جان بکوشند.»

اسماعیل خویی متولد ۱۳۱۷ و از بنیانگذاران کانون نویسندگان ایران بود. کانون نویسندگان به عنوان نهادی برای همبستگی نویسندگان و روشنفکران ایرانی در مقابل سانسور و پاسداشت آزادی بیان شکل گرفت. خویی دو دوره به عنوان عضور هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با این نهاد همکاری می‌کرد. او در مجمع موسسان کانون نویسندگان ایران به عنوان عضوی از اولیت هیئت دبیران این مجموعه انتخاب شد. علاوه بر خویی، سیمین دانشور، محمود اعتماد‌زاده، نادر نادرپور، سیاوش کسرایی و داریوش آشوری به عنوان اعضاء اصلی و غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی به عنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

خویی از ابتدای دهه ۶۰ و با شروع برخورد حکومت اسلامی با شاعران، نویسندگان و چهره‌های سیاسی مخالف نظام جمهوری اسلامی، ابتدا مدتی به صورت مخفیانه زندگی کرد و پس از آن ناچار به تبعید از وطن شد. او در حدود ۴ دهه گذشته به عنوان شاعر و نویسنده ایرانی در تبعید زندگی کرد.

از اسماعیل خویی، آثار فراوانی منتشر و اشعار او به چندین زبان ترجمه شده است.

سبا خویی، دختر او در حساب کاربری فیس‌بوکش درباره روند بیماری پدرش که نهایتا منجر به درگذشت این شاعر شد نوشته بود: «پدرم از روزجمعه صبح بیمارستان بستری شدند، ذات‌الریه شدید، متاسفانه سبب شد که خونشون عفونی بشه و ریه ها آسیب دیدند، نارسایی قلبی دیگری رو ایجاد کرده و متاسفانه کلیه‌ها نیز آسیب دیدند.»

بیشتر از فرهنگ و هنر