پومپئو روزشمار انقضای تحریم‌های ایران را منتشر کرد

۱۵ ماه و ۷ روز و ۱۱ ساعت تا لغو تحریم‌های تسلیحاتی باقی مانده است

JONATHAN ERNST / POOL / AFP

مایک پومپئو با انتشار تصویر یک روز‌شمار در توییتر خود که ساعت، دقیقه‌ و ثانیه‌های باقی‌مانده از تحریم‌ها علیه ایران را نیز نشان می‌دهد؛ هشدار داد، دوره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رو به پایان است.

این روزشمار در بخش مربوط به ایران سایت وزارت امور خارجه آمریکا نیز قرار گرفته و در توضیح آن، جمهوری‌اسلامی حامی شمار یک تروریسم در جهان معرفی شده است. در ادامه این بیانیه ادعا شده که جمهوری‌اسلامی در ۴۰ سال گذشته به این رفتار خود ادامه داده و از طریق توافق هسته‌ای به منابع مالی بیشتری برای پیشبرد اهداف مخرب خود دست یافته است. این بیانیه می‌افزاید:«به همین دلیل است که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال می‌کند. اما تحریم‌های شورای امنیت تا یک سال و سه ماه دیگر به پایان می‌رسد و قاسم سلیمانی می‌تواند بدون ممنوعیت سفر کند. همچنین جمهوری‌اسلامی از اکتبر سال آینده قادر خواهد بود که دیگران - شامل گروه‌های تروریستی- سلاح بفروشد و پس از آن روسیه و چین نیز می‌توانند به ایران سلاح صادر کنند. به این ترتیب چرخه تسلیحاتی جدیدی در منطقه به راه می‌افتد که به ضرر صلح و امنیت خاورمیانه و جهان خواهد بود».

وزیر امور خارجه آمریکا در توییت خود در این زمینه نوشت:«زمان رو به پایان است. زمان باقی‌مانده تا انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و ممنوعیت‌های مسافرتی قاسم سلیمانی در حال به پایان رسیدن است. ما از متحدان و شرکای خود می‌خواهیم تا زمانی که رژیم از رفتار بی‌ثبات‌کننده خود دست برنداشته، به افزایش فشارها ادامه دهند».

پومپئو روز یکشنبه نیز از رهبر جمهوری اسلامی به دلیل پیام‌های تهدید‌آمیز او برای اسرائیل انتقاد کرده بود. وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، آیت‌الله خامنه‌ای پیشرفت مردم فلسطین را یک کامیابی نمی‌داند، بلکه معتقد است پیشرفت فلسطینی‌ها در این است که به جای سنگ برای کشتن شمار بیشتری از یهودیان از راکت استفاده کنند.

در روزشماری که پومپئو در صفحه توییتر خود منتشر کرده، ۱۵ ماه و ۷ روز از دوره تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده است و این زمان همچنان در حال کاهش است.

قبلا حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته بود، اگر ایران یک سال دیگر در برجام بماند، تحریم‌های تسلیحاتی لغو می‌شوند و جمهوری اسلامی می‌تواند تاجر اسلحه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت از سال ۲۰۰۶ تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران اعمال می‌کند. بر اساس برجام همه محدودیت‌های تسلیحاتی هشت سال پس از اجرای توافق هسته‌ای، یعنی هجدهم اکتبر ۲۰۲۳، لغو می‌شود. اما تحریم‌های مربوط به صادرات سلاح از ایران، پنج سال پس از برجام یعنی هجدهم اکتبر ۲۰۲۰ برداشته می‌شوند.

از سوی دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱، به دلیل نقش قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در همکاری با نیروهای امنیتی دولت بشار اسد برای سرکوب معترضان در سوریه، او را تحریم کرده‌اند. همچنین فرمانده سپاه قدس از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار دارد.

اشاره مایک پومپئو در مورد لغو تحریم‌ها علیه قاسم سلیمانی، به تحریم‌های شورای امنیت است که امکان لغو آنها هشت سال پس از اجرای برجام وجود دارد. اما آمریکا و اتحادیه اروپا می‌توانند همچنان به طور یکجانبه یا دوجانبه تحریم‌های خود را علیه فرمانده سپاه قدس حفظ کنند.