چه نقاطی در جهان امکان دیدن «ابَر ماه گل» امسال را دارند؟

در این پدیده، ماه به نزدیکترین فاصله خود از زمین می‌رسد

برخی از این پدیده با عنوان «ماه خونین» یاد می‌کنند-REUTERS/Marco Garcia TPX IMAGES OF THE DAY

بسیاری از نقاط جهان چهارشنبه شب شاهد ماه گرفتگی کاملی خواهند بود که چون در ماه مه و در فصل رویش گل‌های بهاری رخ می‌دهد، از آن با عنوان پدیده «ابَر ماه گل» یاد می‌شود.

در این پدیده، ماه به نزدیکترین فاصله خود از زمین می‌رسد و در حالی که بزرگتر و درخشان‌تر از معمول به‌چشم می‌رسد، وارد سایه زمین می‌شود و به تدریج به صورتی تغییر رنگ می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از این پدیده با عنوان «ماه خونین» یاد می‌کنند، اما چون ‌گرفتگی در ماه مه، رنگ ماه را بیشتر از آن که قرمز کند به صورتی تغییر می‌دهد، بسیاری به آن «ابَر ماه گل» می‌گویند.

پیش‌بینی می‌شود که استرالیایی‌ها اولین کسانی باشند که شاهد این پدیده شوند، اما در آفریقا و غرب آسیا، که کشورهای عربی عمدتا در آن هستند، بسیاری قادر به دیدن گرفتگی کامل ماه نخواهند بود.

علاوه بر این، ساکنان حاشیه اقیانوس آرام، ساکنان بخش‌های غربی آمریکای شمالی، جنوب آمریکای لاتین و نیز شرق آسیا، می‌توانند این پدیده را چهارشنبه به طور کامل ببینند.

سازمان فضایی ایالات متحده، ناسا، از ابتدا تا انتهای این ماه‌گرفتگی را به صورت مستقیم در وبسایت رسمی و حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به نمایش خواهد گذاشت.

نمایش کامل حدود پنج ساعت طول خواهد کشید.

در طول هر سال، سه یا چهار بار ماه گرفتگی کامل رخ می‌دهد و آخرین باری که «ابَر ماه گل» رخ داد، ۷ مه ۲۰۲۰ بود.

بیشتر از جهان