«ماه گل» امشب آخرین ابرماه سال ۲۰۲۰ خواهد بود

این رویداد سومین و آخرین ابرماه سال جاری میلادی خواهد بود

REUTERS

آخرین ابَرماه امسال قرار است شب پنجشنبه با ظهور ماه در آسمان پدیدار شود.

ابَرماه ماه مه، همچنین با نام «ماه گل» شناخته می‌شود، چرا که مصادف است با شکوفایی گل‌ها، و ابرماه این ماه، آخرین ابَرماهی است که در سال جاری میلادی شاهد آن خواهیم بود.

این رخداد فلکی قرار است در ساعات آغازین صبح پنجشنبه و همچنین در ساعات بعد از غروب آفتاب همین روز و با ظهور ماه در آسمان جنوب شرقی، قابل رویت باشد.

به گزارش رصدخانه سلطنتی گرینویچ، دیگر نام‌های ابرماه ماه مه، شامل ماه خرگوش، ماه ذرت‌کاری، و ماه شیری است.

گِرگ براون، از منجمان رصدخانه سلطنتی، گفت: «از نظر فنی لحظه دقیق وقوع ابرماه ساعت ۱۱:۴۵ صبح است، ولی در این زمان ماه در آسمان بریتانیا قابل رویت نیست.»

اما این ماهواره طبیعی زمین، صبح روز پنجشنبه در حدود ساعت ۵:۴۲ در لندن غروب می‌کند و همچنین عصر پنجشنبه که در ساعت ۲۰:۴۴ طلوع می‌کند، نیز از اندازه معمول بزرگ‌تر به نظر خواهد آمد.

او گفت: «زمان طلوع و غروب ماه در سراسر بریتانیا کمی فرق می‌کند، ولی تفاوت آن بیش از حدود ۱۰ دقیقه نیست.»

ماه کامل این ماه نیز یک ابَرماه است که یعنی حدود ۶ درصد بزرگ‌تر از ماه کامل معمولی و حدود ۱۴ بزرگ‌تر از ریزماه به نظر خواهد آمد. ریزماه به حالتی گفته می‌شود که ماه در دورترین فاصله خود از زمین قرار می‌گیرد.

دکتر براون به پرس اسوسیشن گفت: «مدار ماه به دور زمین کاملا حلقوی نیست، بلکه بیشتر شبیه دایره‌ای کشیده یا بیضوی است. به همین خاطر گه‌گاه به زمین نزدیک‌تر، و بعضی اوقات از آن دورتر است. گرچه تعاریف متفاوت است، اما ابرماه معمولا وقتی رخ می‌دهد که ماه کامل مصادف است با وقتی که  ماه در مدار خود، ۱۰ درصد نزدیک‌تر  به زمین قرار می‌گیرد.»

دکتر براون همچنین گفت که این رویداد سومین و آخرین ابرماه سال جاری میلادی خواهد بود.

او به پرس اسوسیشن گفت: «به خاطر طبیعتِ مدار چرخش ماه، این گونه رویدادها معمولا دو یا سه بار پشت سر هم رخ می‌دهد و بعد، تا ابرماه‌های بعدی، چندین ماه فاصله خواهد افتاد.»

ابرماه بعدی در آوریل ۲۰۲۱ قابل رویت خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی