۷۰ درصد ایرانی‌ها با معضل چاقی دست به گریبان هستند 

«رژیم غذایی ناسالم دلیل افزایش چاقی در ایران و کشورهای در حال توسعه است»

عکس تزئینی است- Joseph Prezioso / AFP

در طول چهار دهه گذشته میزان چاقی در ایران ۵.۵ برابر افزایش پیدا کرده، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی نیز دو برابر شده و بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران با معضل چاقی دست به گریبان هستند. این خبر را رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده و گفته روند پرخوری و بی‌تحرکی در کشور نگران‌کننده است و حتی در روستاها نیز رشد چشمگیر داشته است. 

بر اساس آماری که رضا ملک‌زاده، رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد اعلام کرد، در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی یا اضافه‌وزن، مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط دارند. به گفته او شمار افراد چاق در ایران از سال ۵۹  تاکنون  ۵.۵ برابر و تعداد افراد دارای اضافه‌وزن ۳.۵ برابر شده است. سهم اضافه‌وزن در میان نوجوانان ایرانی طبق آمار اعلام شده از سوی رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ۲۰ درصد است. 

رضا ملک‌زاده دلیل افزایش چاقی در ایران را همچون دیگر کشورهای در حال توسعه با رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و کم‌تحرکی مرتبط دانسته و گفت: «عوارض حاد اپیدمی چاقی به عنوان یک بیماری مزمن اجتماعی قابل‌پیشگیری است. اگرچه به آشکاری اپیدمی بیماری عفونی کووید -۱۹ خود را نشان نمی‌دهد، اما قطعا خطرناک‌تر و ماندگارتر است.»

چاقی، معضلی جهانی است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود دو میلیارد نفر به آن گرفتار هستند. متخصصان می‌گویند چاقی عامل مؤثری بر تشدید بیماری‌های مزمن و مرگ‌های زودرس است به‌طوری‌که از سال ۱۹۹۵ تاکنون میزان مرگ‌ومیر افراد به دلیل چاقی یا یکی از بیماری‌های مرتبط با آن ۱۰ برابر افزایش‌یافته است. 

شعار روز جهانی سلامت گوارش در سال ۲۰۲۱ (۲۹ ماه مه) از سوی سازمان جهانی گوارش (WGO) ،به دلیل شیوع نگران‌کننده چاقی در جهان «اپیدمی در حال وقوع چاقی» نام گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رضا ملک‌زاده چاقی نقش مهمی در بروز انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان (پستان، روده بزرگ، تخمدان، پروستات، کبد، کیسه صفرا و کلیه)، دارد همچنین برخی از عوارض قلبی، سکته مغزی، دیابت، کبد چرب، انسداد ریه،  فشارخون بالا، اختلالات عضلانی و آرتروز نیز در چاقی ریشه دارد و این معضل حتی می‌تواند منشأ بیماری‌های روحی و روانی در افراد شود. 

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، چاقی به تجمع غیرطبیعی و مازاد چربی در بدن گفته می‌شود که عوارض و خطرات زیادی برای فرد دارد.

از کم‌تحرکی به عنوان یکی دلایل مهم چاقی نام برده شده؛ به این معنی که وقتی یک فرد بیشتر کالری دریافت کند و کمتر بسوزاند، دچار اضافه‌وزن می‌شود. رژیم غذایی ناسالم نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل شیوع چاقی در میان مردم است که اغلب در کشورهای فقیر و مناطق کم‌برخوردار وجود دارد، در شرایطی که افراد قدرت تهیه غذاهای سالم را ندارند به ناچار به رژیم غذایی ناسالم روی می‌آورند و این مسئله باعث افزایش چاقی می‌شود. در ایران نیز از رژیم غذایی ناسالم به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع چاقی در کشور نام برده می‌شود.