مردی که ۳.۷ میلیارد دلار بیت‌کوین خرج پیتزا کرد

«پشیمان نیستم؛ به سهم خودم در این پدیده جهانی افتخار می‌کنم»

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و نرخ آن تا سال ۲۰۱۱ با دلار آمریکا هماهنگ نشد- REUTERS/Dado Ruvic

جرمی استردیوانت در ماه مه سال ۲۰۱۰ در یک انجمن (فروم) اینترنتی ارز دیجیتال، با درخواست ارسال دو پیتزای بزرگ برای لازلو هانیک، برنامه‌نویس کامپیوتر، مواجه شد و تامل نکرد.

آقای استردیوانت، که آن زمان ۱۹ سال داشت و در کالیفرنیا دانشجو بود، با ارسال پیتزای پنیر و سوپریم از پیتزافروشی «پاپا جانز» برای آقای هانیک، معادل ۴۱ دلار ارز دیجیتال «نوبرانه» دریافت کرد.

آن تبادل، نخستین معامله با بیت‌کوین در جهان محسوب می‌شود.

جالب‌تر آن که طبق برآورد آقای هانیک، که اکنون ۳۹ ساله است، او در طول سال ۲۰۱۰ یکصد هزار بیت‌کوین، معادل ۳.۷ میلیارد دلار امروزی، تنها خرج پیتزا کرده است. ضمنا ارزش آن ۱۰ هزار بیت‌کوینی هم که به آقای استردیوانت داد، از روز سه‌شنبه، می‌توانست ۳۷۸.۷ میلیون دلار باشد.

آقای استردیوانت، که  آن بیت‌کوین‌ها را نگه نداشت و سریعا خرج سفر کرد، گفت: «نمی‌دانستم در آینده این‌قدر رونق پیدا می‌کند.»

او همچنین افزود که به سهمی که در این «پدیده جهانی» داشته است، «افتخار می‌کند.»

آقای استردیوانت در سال ۲۰۱۸ اعتراف کرد: «اگر با آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری برخورد می‌کردم، شاید مدت بیشتری آن را نگه می‌داشتم.»

«هرگز فکر نمی‌کردم که با همان تعداد بیت‌کوین، روزی بشود ملک خرید.»

ماجرا از روز ۱۸ مه ۲۰۱۰ آغاز شد که آقای هانیک در «bitcointalk.org» برای ناهار خود و فرزندانش پیتزا سفارش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «برای دو عدد پیتزا ۱۰ هزار بیت‌کوین می‌پردازم. دو عدد پیتزای نستبا بزرگ که تا روز بعد هم مقداری از آن بماند. همیشه دوست دارم دیرتر پیتزای مانده بخورم.»

«می‌توانید پیتزا را خودتان بپزید و به خانه‌ام بیاورید، یا آن را به پیتزافروشی سفارش دهید. هدفم این است که در ازای پرداخت بیت‌کوین، غذا بگیرم و مجبور نشوم خودم آن را آماده کنم. یک جورهایی مثل سفارش «سینی صبحانه» در هتل‌ها است: آن‌ها یک سری چیز برای آدم می‌آورند و او هم خوشحال و راضی می‌شود!»

«چیزهایی مثل پیاز، فلفل، گوشت قلقلی، قارچ، گوجه‌فرنگی، پپرونی و مانند آن را دوست دارم. همان چیزهای استاندارد؛ از ساردین و این جور چیزهای عجیب خوشم نمی‌آید. ضمنا پیتزای پنیر هم دوست دارم که تهیه یا سفارشش هم ارزان‌تر درمی‌آید.»

«اگر علاقه‌مند هستید، لطفا به من اطلاع دهید تا با هم ترتیب کار را بدهیم.»

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد و نرخ آن تا سال ۲۰۱۱ با دلار آمریکا هماهنگ نشد. تراکنش مذکور منبع الهام روز جهانی پیتزا-بیت‌کوین شد که هر سال در ماه مه جشن گرفته می‌شود.

او در سال ۲۰۱۹ به «مجله بیت‌کوین» گفت: «پیتزا را به این دلیل سفارش دادم که می‌دانستم مجانی در می‌آید.»

«من به دلیل مشارکت در پروژه‌ای منبع-باز، پیتزا دریافت کردم. سرگرمی‌ها معمولا زمان‌بر و هزینه‌بر هستند، و در این مورد، خرج شامم در آمد.»

او همچنین به «کوین تلگراف» گفت که از نقشی که در توسعه بیت‌کوین در دنیای واقعی داشته است، مسرور است.

او گفت: «به نظرم خیلی خوب است که توانستم به آن شکل در بخشی از تاریخچه اولیه بیت‌کوین سهیم باشم.»

«دوست دارم فکر کنم کاری که انجام دادم مفید بود. اما بعد فکر می‌کنم که اگر من نبودم، یک نفر دیگر داوطلب می‌شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان